Heftig verhaal

Demi Stein 23 februari 2021
De oorlog is nog niet zo lang geleden gestopt. Rita van negen jaar en Rosie van vijf jaar zijn helaas tijdens de oorlog hun vader verloren. Hun moeder Mavis begint een relatie met een nieuwe man, Jimmy Randall. Maar Jimmy is niet zo leuk en aardig als hij lijkt.

Jimmy Randall heeft geen zin om voor de kinderen van een ander te zorgen. Hij geeft daarom Mavis de keuze; de meiden weg, of hij gaat weg. Mavis is echter zwanger en verwacht het niet alleen te gaan redden met drie kinderen.

Uiteindelijk tekent Mavis de papieren die Jimmy haar voorhoudt. Ze leest ze echter niet door en heeft daarmee geen idee dat ze volledig afstand doet van haar dochters.

Hier begint een nieuw, maar moeilijk leven voor Rita en Rosie. Ze raken steeds verder van huis en uiteindelijk raken ze zelfs elkaar kwijt. Ze groeien op zonder moederliefde en de vraag is wat er ooit van deze meisjes terecht gaat komen.

Dit boek nam mij gelijk in zijn greep. Het verhaal is enorm heftig en er komen zeker situaties in voor waar je tegen moet kunnen. Algauw sluit je de meisjes in je hart en wil je weten hoe het hen zal vergaan, waardoor je niet kan stoppen met lezen..

Het verhaal steekt ijzersterk in elkaar. Ik had echter wel moeite met de vele verschillende personages die in het boek voorkomen en de manier hoe je van personage naar personage overspringt. Nu ik het boek heb kunnen laten bezinken vind ik dat dit juist goed bij dit verhaal past en daardoor een goed beeld geeft van de situatie waarin de personages zich bevinden.

Het verhaal is verder goed te volgen, de schrijfstijl is prettig en het verhaal is mega interessant, spannend, verdrietig, hartverwarmend... Maar vooral erg mooi. Ik heb dan ook zeker een traantje gelaten om dit verhaal en het is één van mijn favorieten geworden.

Doordat ik moeite had met de vele perspectieven gaf ik het boek in eerste instantie vier sterren, maar nu ik er goed over na heb kunnen denken, kom ik tot het besluit om het boek toch echt vijf sterren toe te kennen omdat het mij zo heeft weten te ontroeren. Het is zeker een aanrader!

Meer recensies van Demi Stein