De verloren kinderen

Rank 1964 Gelezen 1091 Aan het lezen 25 Wil ik lezen 814 Favoriet 77 Recensies 51
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 8 Spots 17 Hebban 1000 223   Topics 0

‘De verloren kinderen’ van Diney Costeloe (The Throwaway Children) is het ontroerende en aangrijpende verhaal van kinderen die na de Tweede Wereldoorlog naar Australië werden vervoerd.

Engeland, 1948. Rita en Rosie Stevens zijn pas negen en vijf jaar oud als hun moeder Mavis, een oorlogsweduwe, zwanger raakt van de gewelddadige Jimmy Randall. Hij stelt haar voor de keuze: als zij wil trouwen om hun zoon te erkennen moet ze haar dochters opgeven. Mavis tekent de papieren van het weeshuis waar Jimmy de kinderen naartoe wil sturen zonder te beseffen dat ze daarmee al haar ouderlijke rechten overdraagt. Als het weeshuis een groep kinderen naar Australië stuurt ‘om daar een nieuw leven op te bouwen’, maken Rita en Rosie deel uit van die groep – en er is niets wat Mavis daaraan kan doen…

‘Onmogelijk om weg te leggen dit boek, het had me vanaf het eerste hoofdstuk in zijn greep. Intrigerende personages. ‘De verloren kinderen’ is een ontzettend emotioneel boek over de kinderen die na de oorlog naar Australië werden gestuurd.’ Amazon.co.uk
‘Diney Costeloe’s schrijfstijl zorgt ervoor dat je ín het verhaal wordt getrokken. Je voelt gewoon de smart, angsten, vreugde en zorgen van de meisjes.’ Goodreads.com

Kris Eikelenboom
De Fontein Romans & Spanning
23 november 2017
08 maart 2019

3 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Helma Koot Hebban Recensent

Emotionele rollercoaster die je bij de keel grijpt

door: Helma Koot 3 likes

Vanaf pagina 1 leef je mee met de negenjarige Rita en haar zusje Rosie van vijf jaar, de hoofdpersonen in De verloren kinderen van Diney Costeloe. Hun vader is gesneuveld in de Tweede Wereldoorlog en de enige familie die ze hebben zijn hun moeder Mavis en oma Lily. En ‘oom’ Jimmy Randall, de vriend...

Reacties op: De verloren kinderen