Magische wereld

Demi Stein 10 augustus 2020
In dit verhaal volgen we Alina. Een jong meisje die samen met haar beste vriend Mal in het leger zit. Ze hebben geen gemakkelijke start in het leven gehad, maar ze doen hun best.

Op een gegeven moment moeten ze de zogenoemde schaduwvlakte oversteken. Mal raakt in een levensbedreigende situatie en vervolgens reageert Alina daarop door haar krachten te gebruiken, krachten waarvan ze zelf niet eens wist dat ze die had.

Deze krachten zijn een gave en zeer bijzonder. Hierdoor komt ze in de handen van de Duisterling en begint vervolgens haar training om een echte 'Grisha' te worden. Ze zal samen met de Duisterling eindelijk een einde gaan maken aan de schaduwvlakte.

Dit lijkt allemaal goed te gaan, totdat Alina een verhaal hoort van één van haar trainers. Ze besluit te vluchten en daar begint het spannendste gedeelte. De Duisterling gaat haar achterna en zorgt dat Alina van hem wordt. Althans, dat is de bedoeling. Maar of dit lukt en hoe het eindigt, ga ik niet verklappen.

Wat heb ik genoten van dit verhaal! Dit boek draait met name om het opbouwen van de wereld. Je leert termen kennen, namen, speciale krachten en noem maar op. Hierdoor loopt het begin van het verhaal wat langzamer, maar dat geeft niet.

Op een gegeven moment wordt het boek erg interessant. Dit begon voor mij tijdens de training van Alina. Je leert allerlei personages kennen en gedragingen die daar normaal zijn. Er komt zelfs een stukje verliefdheid aan te pas, wat een interessante toevoeging is.

Op het moment dat Alina begint te vluchten, zat ik echt op het puntje van mijn stoel. Er gebeurde veel en het vluchten zat vol met spanning, hierdoor wilde ik graag door blijven lezen. Ondertussen ben ik ook al begonnen aan het tweede deel!

De schrijfstijl van Leigh Bardugo vind ik heel fijn. Ondanks dat je weer een hele nieuwe wereld instapt met andere termen, leest het gemakkelijk weg en is de magische wereld goed te begrijpen. Ik vind het heel mooi om in zo'n magische wereld te stappen.

De karakterontwikkeling vind ik ook erg interessant en onder andere de reden waarom ik ook zo snel mogelijk wilde beginnen met deel twee. Ik wil weten hoe Alina haar verhaal verder gaat!

Dit boek is zeker een aanrader voor iedereen die van fantasy verhalen houdt! Er zit humor in, vriendschap, liefde, verdriet en natuurlijk fantasy.

Meer recensies van Demi Stein