Diverse verhalenbundel

Desirée 28 januari 2024
Het boek
De uitgeverij LetterRijn houdt ieder jaar een verhalenwedstrijd. Dit keer was het thema ‘Verraad’. De beste verhalen zijn gebundeld in dit boek.

Angelique Suijdendorp - De onzichtbare informant
Katrien is een oudere dame en ze komt haar huis niet meer uit. Maar ze houdt alles wat er in de straat gebeurt in de gaten.

Karel Bedert - Mijn broer en ik
In een gezin met tweelingbroers gebeuren vreemde dingen, zoals kapotte kleding en dode dieren. De tweelingbroers zijn moeilijk uit elkaar te houden, want wie heeft dit op zijn geweten?

Lilian Steenvoorden - Ik weet waar je woont
Bij Lydia in de klas komt een nieuwe jongen Samuel. Hij is verliefd op haar en valt haar lastig. Totdat ze ontdekt dat zijn adres geheim moet blijven.

Kitty Huijbers - Duivels Dilemma
De broers Kevin en Alex gaan samen met hun partners naar een escaperoom. Maar de opdrachten in de escaperoom worden wel heel erg persoonlijk.

Rob Bakker - Het Lot
Wat doe je als je met een lot een grote geldprijs wint, maar niet wil dat je vrouw hier van op de hoogte is.

Charlotte - Alles gegeven
Hung is dementerend en hij wil zijn dochter Julia een geheim opbiechten, maar dan is het te laat.

Theone Joostensz - Het laatste verhaal
Fenna heeft 25 jaar geleden een verhalenbundel uitgebracht, maar een vervolg is er nooit gekomen. Ze geeft een schrijfcursus en daar ontmoet ze Shanti.

Melina Ekic - Moederinstinct
De dochter van Lauren wordt dood aangetroffen in een auto. Maar Lauren wil het niet geloven en ze gaat op onderzoek uit.

Ellen Kusters - Pennenstreken
Rutger en Stephen zijn de beste vrienden en schrijvers. Stephen is een succesvolle auteur in Amerika en voor Rutger gaat het nog niet zo voor de wind. Dan mag Rutger zijn boek promoten in de boekpresentatie van Stephen.

Melissa Skaye - Het oordeel
Harvey is een lijkschouwer. Als het gezin van zijn beste vriend Desmont dood wordt teruggevonden, mag hij de lichamen onderzoeken.

Eveline van Dienst - Hij die zeurt, betreurt
Michelle werkt in een apotheek. Ze heeft veel last van een klant, meneer Van Loenen. Zelfs zo’n last dat ze zijn stem in haar hoofd hoort.

Carolijn Toren - Kei
Onno en Kei zijn samen opgegroeid en ze zijn beiden bezig om een roman te schrijven. Tot Kei plots overlijdt.

Sietse Postma - Een fatale draaikolk
Gosse heeft een strandpaviljoen en de coronajaren hebben het bedrijf geen goed gedaan. Hij heeft zijn geliefde boot moeten verkopen aan de ongure John.

Daniëlle Stege - Wat beelden vertellen
Inge heeft een zoon Jasper en haar man is overleden. Ook zorgt ze voor Farah, de dochter van haar overleden zus. Dan krijgt Inge een foto waarop te zien is dat Jasper drugs gebruikt.

Luc Vos - Eerlijk waar
Tony gaat alleen op vakantie naar Ibiza. Daar ontmoet hij Esther, maar hij is getrouwd met Inez.

Erik van der Velden - Wisselgeld
Hanneke werkt als lerares op een school. Haar man is de directeur, maar ze gaat vreemd met een stagiair.

Theo-Henk Streng - De achterbank-tapes
Nora werkt als rechercheur en ze is bezig om een deal te sluiten met de crimineel Elroy om zo een grote drugsbaas te kunnen pakken.

Gert-Jan van den Bemd - Het Tyler incident
Greg Tolman is leraar en hij heeft problemen met één van zijn leerlingen Kai Logan. Kai heeft heel veel volgers op YouTube en denkt dat hij daarom de schoolregels niet voor hem gelden.

Michiel van den Berg - Scheef huisje
Thomas en Sem zijn vrienden en zitten op een voetbalclub. Na het voetballen, moeten ze een bal zoeken en ontmoeten Lisa.

Bertina Mulder - Het thuisfront
Rafita is voor haar werk bezig met een onderzoek naar regulier geslacht rundvlees dat verkocht wordt als halal. Maar het onderzoek is niet zonder gevaar.

Marieke Jongejan - Geregeld
Tibor gaat vreemd met Sylvia. De vrouw van Tibor vertrouwd het niet.

Gerry Neuray - Meneer en mevrouw Edelhart
Stefan ligt in scheiding en heeft sinds een aantal maanden een minnares Scarlet. Stefan slaapt slecht en heeft vreemde dromen.

Alain De Lannoy - Kloostergeheimen
Broeder William woont in een klooster. Als hij achter een geheim komt wil hij ontsnappen.

Karin Bisschops - Fratres Arcanus
Thomas heeft een vaste vriendengroep op school. Als zijn vriend Jurre opeens verdwijnt krijgen de vrienden vreemde opdrachten om uit te voeren.

Franziska Weissenbacher - Durf je nog?
Mirthe is met haar vriend Julian op vakantie in Frankrijk. Plots wordt ze wakker in het ziekenhuis met verwondingen en geheugenverlies.

Beoordeling
Een diverse verhalenbundel, waar je bij elk verhaal afwacht waar het ‘verraad’ zich bevindt.

Het uitlezen van dit boek heeft langer geduurd dan ik had verwacht. De reden is dat ik na het lezen van ieder verhaal, het even op me in moest laten werken en ik niet direct aan het volgende verhaal kon beginnen.

Een leuke overeenkomst tussen een aantal verhalen is dat het over boeken/schrijvers gaat. Ik begrijp dat dit voor de schrijvers bekend terrein is.

De verhalen waren allemaal van hoog niveau. Maar de volgende verhalen hebben extra indruk op mij gemaakt:
Mijn broer en ik
Wisselgeld