Moderne versie van Beauty and the Beast

Diana van Eynde 03 januari 2020
Met Stilte bewees Mia Sheridan dat ze een gevoelig onderwerp onderdeel van een verhaal kon maken. Met Alleen maar jij schreef ze een roman met twee beschadigde mensen en met haar nieuwste boek, De Wensmuur, wendt ze zich tot een sprookjesverhaal. Na een tegenvallend Alleen maar jij zou De wensmuur weer een parel moeten zijn. Kan ze met dit verhaal Stilte, dat bijna een jaar lang mijn nummer één in de top 25 was, evenaren?

Clara gaat haar dromen achterna en sluit zich aan bij het balletgezelschap van New Orleans. Wanneer zij de legende over de huilende muur hoort, besluit ze een kijkje te nemen bij Windisle, de plek waar wensen in vervulling zouden gaan. Clara ‘ontmoet’ de beschadigde Jonah en wordt steeds meer geïntrigeerd door zijn verhaal en de legende. De grote vraag is: weten Jonah en Clara het mysterie rondom John en Angelina uit de legende op te lossen?

Mia Sheridan is een kei in het beschrijven van getraumatiseerde mannen. Jonah heeft duidelijk een verhaal. Dit wordt in de proloog al duidelijk. “Hiermee sla je een cruciale weg in”, zegt broer Justin tegen Jonah die als advocaat bezig is met een verkrachtingszaak. Als lezer heb je na het lezen van deze proloog nog geen idee welke kant het verhaal op gaat.

De sprookjesachtige cover doet al snel vermoeden dat het verhaal een sprookjesachtige wending krijgt, en daar wordt de lezer niet in teleurgesteld. Jonah is beschadigd en leeft als een kluizenaar op landgoed Windisle. Volgens de legende wordt het landgoed afgebakend door de wensmuur. Wanneer je een briefje met een wens erop door de gleuven van de muur stopt, zorgt Angelina ervoor dat de wens uitkomt. Jonah verzamelt de wensen niet meer, maar wanneer hij Clara hoort en haar wens leest kan hij niet anders dan nieuwsgierig te worden naar deze balletdanseres. Clara is namelijk de uitzondering die geen wens voor zichzelf uitspreekt, maar voor de zogenaamd vervloekte Angelina.

Sheridan weet door afwisseling van verleden en heden het verhaal aan elkaar te vlechten. Enerzijds ben je nieuwsgierig wat er met Jonah is gebeurd. Hij lijkt de bad guy, maar is hij dat ook? Wat heeft er zich toch afgespeeld voor zijn ‘ongeluk’? Langzaam maar zeker zoeken Clara en Jonah naar de waarheid, die uiteindelijk Jonah raakt tot diep in zijn ziel.|

Anderzijds wil je gewoon weten wat er zich op de plantage heeft afgespeeld in vroeger tijden, toen slavernij nog ‘normaal’ was. Klopt de legende wel? En zo ja, waarom dwaalt Angelina dan nog rond op de plantage? Vragen waar je een antwoord op wil en die langzaam door zowel het verleden als het heden beantwoord worden.

Opmerkelijk aan dit verhaal is dat het veel weg heeft van beauty and the beast. Jonah voelt zich het beest, de beschadigde en wil zich, net als Het Beest, aan niemand tonen. Doordat hij Clara ontmoet, krijgt zijn leven letterlijk weer kleur, net als wanneer Beest Belle ontmoet. Deze overeenkomst geeft het verhaal, samen met de legende, een zwaar sprookjesachtige sfeer.

Met De Wensmuur heeft Sheridan zeker bewezen dat ze het schrijven van een ontroerend verhaal in zich heeft. Alleen maar jij was niet mijn verhaal, Stilte en De Wensmuur zijn dat wel. Dikke pluspunten voor het sprookjesachtige element en… Ik kan zeker niet wachten op de volgende vertaling van deze schrijfster.

Meer recensies van Diana van Eynde