Diana Mom Hebban Recensent

Ik ben fan. Dat is duidelijk. Het ontdekken dat er een nieuwe Hoover aan kwam, was dan ook een feestje. De flaptekst klonk veel spannender en heftiger dan we van deze schrijfster gewend zijn en dat maakte me nieuwsgierig naar het verhaal. Ik wist dat dit een topper zou worden en ik hoopte dat ik niet teleurgesteld zou worden.

Sloan zit vast in haar relatie met de foute Asa. Ze is niet gelukkig en wil graag vluchten, maar om verschillende redenen kan ze dit niet. Wanneer Sloan Carter ontmoet, valt ze als een blok voor hem. Maar ze is met Asa, en die accepteert het niet als een andere man naar zijn meisje kijkt. Asa is slim en ontdekt wat er speelt tussen Sloan en Carter. En dan begint het echte verhaal, want Asa laat het hier zeker niet bij zitten.

Asa is duidelijk een bad guy. Je kunt nogal een hekel aan hem, en ook aan zijn vrienden, krijgen. Maar eigenlijk is dat niet terecht. Klinkt misschien vreemd, maar door het wisselend perspectief tussen Sloan, Carter en Asa leer je alle drie de personages goed kennen. Daardoor weet je waarom Asa geworden is zoals hij is en eigenlijk kun je hem dan alleen maar heel zielig vinden. Ik wel tenminste.

Asa is een voorbeeld van mensen die gewoon in de maatschappij rondlopen en die hooguit gevaarlijk zijn. Ook Carter is een levensecht personage en het is zomaar voor te stellen dat Sloan je buurmeisje of klasgenoot is. Dat is en blijft Hoovers kracht, het neerzetten van levensechte personages die iets heftigs mee hebben gemaakt in hun jeugd.

Dit verhaal is een stuk donkerder dan dat we van Hoover gewend zijn. Het thrillerelement is meer aanwezig, maar overheerst niet. Daardoor lees je een zeer spannende new adult. Voor mij was dit een meerwaarde, vooral omdat de spanning ervoor zorgde dat ik ondanks de drukte in mijn leven niet kon stoppen met lezen. Ik was enorm nieuwsgierig hoe het met iedereen zou aflopen.

Too Late is voor mij een van de beste boeken van Hoover. De spanning die ze weet op te bouwen, gecombineerd met een very bad guy voor wie je begrip op kunt brengen en van wie je kunt zeggen: hij kan er ook niks aan doen, maken dit verhaal bijzonder. Wat mij betreft is dit een echte must read!

Reacties op: Gevaarlijk realistisch beschreven

Too late - Colleen Hoover