Een reisgids zoals een reisgids bedoeld is

Diane Kooistra 11 september 2021
Vorig jaar las ik de historische roman Kom Atir Kom van Agnita de Ranitz waarin ze het verhaal vertelde over de tocht die de eerste giraffe in Europa maakte. Ik schreef er onder andere het volgende over:

Vanaf het begin neemt Agnita de Ranitz de lezer mee op deze bijzondere tocht. De beschrijvingen van de omgeving, de boeiende personages en de vaak ontroerende teksten en gesprekken tussen de 2 echte hoofdpersonen zijn zo echt beschreven, het worden personen die je zou willen ontmoeten. Dit is echt een heerlijke roman om gelezen te hebben en misschien ooit de reis nog een keer over te doen. Met auto en zonder giraffe.

Het is een reisgids geworden met vele extra’s, je kunt beide boeken, de roman en de reisgids naast elkaar leggen. Begin elk hoofdstuk met de pagina’s uit het boek waar de reisgids naar verwijst. Daarnaast zijn er vele quotes gedeeld uit de roman . Deze helpen om in de stemming te komen. Er is in de loop der eeuwen veel veranderd in de wereld en in Frankrijk. Agnita de Ranitz laat de verschillen en overeenkomsten zien Vindt ze de giraffe nog terug in haar reis?
Elk hoofdstuk heeft een eigen kleur en verwijzing naar de roman, Het gaat over een van de grotere plaatsen, de route ernaar toe en staat vol met tips over waar je kunt eten, slapen waar je een bezienswaardigheid kunt bezoeken. De vele foto’s maken het verhaal compleet. Het is bijzonder om bijvoorbeeld te ontdekken dat je nog steeds dezelfde zeep kunt kopen als toen of dezelfde kerk kunt bezoeken als zij.

Met dit boek kun je echt op reis gaan op de bank en hopelijk op een later tijdstip met de auto. Het is volledig en de sfeer die ik in de historische roman ervaren heb, voelde ik nu weer. Agnita de Ranitz is echt in dit onderwerp gedoken en heeft de lezer volledig geïnformeerd over deze bijzondere gebeurtenis. Ze heeft echt oog voor het kleinste detail en ze laat je nu letterlijk in twee tijden reizen.
De tijd van 1827,de wandeling van Zarafa en de tijd van nu. Met de auto door Frankrijk. Het verveelt geen moment.
In de voetsporen van Zarafa neemt de lezer in twee verschillende eeuwen mee door Frankrijk. Een reisgids zoals een reisgids bedoeld is. Het maakt je nieuwsgierig en geeft de lezer zin om op reis te gaan.

Meer recensies van Diane Kooistra