Het is een mooi boek dat over kunst gaat en over gevoelens

Op 26 april werd op feestelijke wijze het nieuwe prentenboek van Mylo Freeman gepresenteerd in Museum Rembrandthuis. Voor een groep aandachtig luisterende kinderen vertelde Mylo hoe ze op het idee was gekomen voor dit bijzondere prentenboek. Ik kon er helaas niet bij zijn maar heb de tijd gebruikt om het boek te lezen.

Het idee voor Rembrandt en Lucia ontstond naar aanleiding van een onderzoek van Mark Ponte, historicus en curator bij het Stadsarchief Amsterdam, over de zwarte gemeenschap in Amsterdam in de tijd van Rembrandt. Ook Mark was aanwezig bij de presentatie en vertelde de kinderen het verhaal van de vader van Lucia - een zeeman van Afrikaanse afkomst die echt bestaan heeft en via Brazilië in Amsterdam terechtkwam.

Mylo Freeman is een bekende illustratrice die al meerdere boeken voor Rubinstein heeft geschreven en geïllustreerd. In haar boeken staat diversiteit op een belangrijke plaats
Illustraties. Over dames en tassen schreef ik:” Het boek ziet er in geheel goed verzorgd uit en is een echt kadootje voor iedereen die van een mooie tas houdt."

Mylo Freeman maakt gebruik van primaire kleuren die in een olieverf achtige sfeer de aandacht krijgen. De lezer krijgt het idee om in een schilderij van de schilder Rembrandt gestapt te zijn. Ze laat zien dat er niet alleen woorden nodig zijn om een verhaal te gebruiken. Net als Rembrandt maakt ze gebruik van licht en donker en ze weet zo de sfeer goed weer te geven.

Het verhaal gaat over Lucia die Rembrandt vraagt om een portret van haar vader te maken. Ze komt met Titus, de zoon van de schilder in aanraking en samen lopen ze rond in het huis van Rembrandt terwijl haar vader wordt geschilderd. Maar het schilderij pakt anders uit dan verwacht.

Er wordt ook verteld over kleurrijk Amsterdam, het bewuste portret en over zelf verf maken.
Op de laatste pagina van het boek staan een aantal schilderijen van Rembrandt afgebeeld. Op dat moment is er ineens het besef dat er verschillende details uit deze schilderijen in het boek voorbij zijn gekomen. Wat een leuk extraatje!

Het is een mooi boek dat over kunst gaat en over gevoelens. Oude portretten en schilderijen verwerkt in een bijzonder kinderverhaal. Een mooie voorbereiding op een museumbezoek of om gewoon gezellig (voor) te lezen.
Rembrandt en Lucia is een mooi kinderboek om (voor) te lezen en eindeloos van de platen met mooie kleuren en bijzondere details uit de schilderijen van Rembrandt.

Meer recensies van Diane Kooistra