Geweldig geschreven met een verrassende wending

dietju 08 juni 2019
Tallahasee, Florida, jaren ‘60. Hier woont Elwood Curtis samen met zijn oma, omdat zijn ouders hem verlaten hebben. Elwood is een rustige, brave jongen. Hij luistert veel naar Martin Luther King en loopt mee in marsen. Omdat hij op school goede cijfers haalt, mag hij naar Melvin Griggs, de zwarte technische school in de buurt van Tallahasee, om mee te doen aan de lessen speciaal voor middelbare scholieren die meer kunnen.
Doordat Elwood een verkeerde beslissing neemt, beland hij echter op de Nickel Academy, een tuchtschool. Hier worden afro-amerikaanse jongens het slachtoffer van misbruik, marteling en corruptie door blanke bewakers. In ‘het witte huis’ worden ze ‘s nachts afgeranseld. Soms worden jongens ‘naar achter’ gebracht om daarna niet meer terug te keren. Gelukkig raakt hij bevriend met Turner die bepaalde privileges heeft en die graag wil ontsnappen uit Nickel.

Het verhaal wordt verteld met behulp van switches tussen heden en verleden. Beetje bij beetje kom je meer over Elwood Curtis te weten. En dan krijgt het verhaal een verrassende wending. Het boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Op een gegeven moment wist ik niet wat ik van het boek moest vinden, maar na de verrassende wending vond ik het fantastisch.

Meer recensies van dietju