Stofzuigen en andere dingen

dietju 08 juli 2020
Stofzuigen in het donker is eigenlijk twee boeken ineen. Het eerste boek van Jen Beagin 'Pretend I'm dead' (Doen alsof ik dood ben) en 'Vacuum in the dark' (Stofzuigen in het donker).

We maken kennis met de zesentwintigjarige schoonmaakster Mona. Ze maakt bij mensen schoon en snuffelt dan tussen hun spullen, waarbij ze naaktfoto's van zichzelf maakt. Haar liefdesleven is een puinhoop. Ze had een relatie met een drugsverslaafde 'meneer Getver', maar is naar New Mexico vertrokken voor een nieuwe start.
Haar relatie met haar haar ouders is verstoord, nadat ze op haar twaalfde bij haar tante moest gaan wonen.
Tussen de schoonmaakperikelen van Mona door, komen seksuele intriges voorbij, maar die passen niet helemaal bij het verhaal.

Het boek leekt vlot geschreven, maar later kwam ik er niet meer doorheen. Het was een vreemd boek en de hoofdpersoon is niet hilarisch zoals op de achterkant van het boek staat. Hierdoor werd het moeilijk sympathie te voelen voor Mona.
Conclusie: Ik moest me door het boek heen ploegen en vond het niet hilarisch. Geen aanrader dus.

Meer recensies van dietju