Niet echt een thriller, maar het roept wel hetzelfde Britse sfeertje op als de detectives van Agatha Christie.

Dini van Heumen 09 april 2023
Nina de Gramont doceert creatief schrijven aan de universiteit van North Carolina Wilmington schreef met ‘De affaire Christie’ haar eerste boek voor volwassenen. In Nederland is ze al bekend onder haar pseudoniem Marina Gessner, waarmee ze de Young Adult ‘De afstand tussen jou en mij’ schreef, die binnenkort verfilmd gaat worden.

Op 3 december 1926 verdween Agatha Christie elf dagen van de aardbodem.
Haar man Archie had net de scheiding aangevraagd en wilde verder met zijn minnares Nan O’Dea.
In die periode was Agatha’s verdwijning voorpaginanieuws en werd er een hele politiemacht ingezet om haar op te sporen.
Nadat ze eindelijk weer opgespoord was, verklaarde ze dat ze aan geheugenverlies leed en niets meer kon herinneren.
Over de verdwijning heeft ze verder nooit een woord gezegd waardoor het altijd een mysterie is gebleven en dat geheim nam ze mee in haar graf.
Verschillende boeken zijn er over deze verdwijning inmiddels geschreven en ook nu door Nina de Gramont.met ‘De affaire Christie’.
Nina Gramont baseerde haar fictieve verhaal op de werkelijke minnares van Agatha’s man Archie.
Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit het perspectief van Nan O’Dea, dat maakt het verhaal wel uniek.
De manier waarop de auteur dat doet en door de gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in Nans leven, maakt dat je sympathie voor de minnares krijgt en wat minder voor Agatha Christie.
Een echte spanning zit er niet echt in, maar het is dusdanig boeiend en meeslepend dat je verder wil lezen.
Alles komt aan bod, Overspel, liefde, oorlog, misbruik, moord, verraad, familierelaties en moederliefde.
Af en toe werd het wel wat ongeloofwaardig, maar dat is niet erg met een fictief boek.
Door de Vlaamse vertaling moest ik wel soms een zin opnieuw lezen.
Al met al vond ik, als enorme fan van Agatha Christie, ‘De affaire Christie’ een leuk boek om te lezen en waardeer ik het met 3,5*

Met dank aan de leesclub van Hebban en uitgeverij Pelckmans voor het verstrekken van het leesclubboek.

Meer recensies van Dini van Heumen