Een heerlijke feelgoodroman

Dini van Heumen 13 januari 2021
Karen Swan begon als modejournalist maar gaf haar baan op om een langgekoesterde schrijfambitie waar te maken. Inmiddels zijn haar boeken bestsellers in onder andere Engeland, Duitsland, Italië en Noorwegen. In Nederland verschenen eerder Een Noorse winternacht en De Spaanse belofte.

De Ierse erfenis vertelt het verhaal van de zussen Ottie, Pip en Willow.
Zoals de titel al duidelijk maakt speelt het verhaal zich af in Ierland, aan de Ierse kust.
De vader van de zussen komt te overlijden en na het voorlezen van het testament blijkt tot ieders verbazing en verbijstering dat niet hun moeder maar Willow het familiekasteel, Lorne Castle, heeft geërfd.
Uitgerekend Willow, die de jongste is, en drie jaar geleden om onduidelijke redenen het contact verbrak met haar ouders en zussen en in de stad Dublin ging wonen.
Het kasteel moet broodnodig gerenoveerd worden en daar ontbreekt het geld voor dus Willow is genoodzaakt om het familiekasteel te verkopen.
Door deze beslissing vallen ook de plannen van Ottie en Pip in het water, dus het valt niet bepaald in goede aarde bij haar zussen en moeder.
Ze zien het als een soort wraak van Willow.

Karin Swan heeft een vlotte en filmische schrijfstijl. Ze weet de Ierse sfeer zo goed te beschrijven, dat je je in Ierland waant.
Ook de personages Ottie, Pip en Willow met ieder hun eigen geheimen weet ze goed neer te zetten.
Al vrij snel is de lezer in de ban van de zussen en het verhaal.
De plot wordt goed en rustig opgebouwd en ondanks dat het verhaal merendeels voorspelbaar verloopt weet ze toch nog voor een verrassing te zorgen.
Het was mijn eerste kennismaking met de auteur en ik heb een aantal uurtjes genoten van dit feelgood verhaal met familie-intriges en geheimen.
Ik ben nu benieuwd naar haar twee andere boeken.
De Ierse erfenis zal ook wel in de smaak vallen bij de liefhebbers van de reeks van De zeven zussen.

Meer recensies van Dini van Heumen