Weer een echte Karin & Dimitri thriller

Dini van Heumen 12 april 2020
Na B.B. en Penitenza is De orde het derde boek van Karin &Dimitri.
Een psychologische thriller waarbij het schrijversduo opnieuw het tragikomische opzoekt.

In De orde volgen we drie verhaallijnen, die van Efraïm, Jeroen en Amber.
Op een gegeven moment komen die verhaallijnen samen.
Jeroen Joosten is dameskapper en een alleenstaande vader die dringend geld nodig heeft om een levensreddende operatie voor zijn ernstig zieke dochtertje Maartje in Boston te kunnen bekostigen.
Met wat stelen uit de kassa redt hij het niet dus hij moet wat anders verzinnen.
En dan komt Efraïm, de charismatische en schatrijke sekteleider op zijn pad.
Samen met zijn vrouw Engelien hebben zij de leiding over de sekte, De orde van het licht.
Efraïm kampt met nachtmerries en de vriendin van Jeroen, Aurora kan hem daarvan afhelpen.
Samen met Aurora smeedt Jeroen echter een plan om te infiltreren in de sekte van Efraïm en zo hem geld afhandig te maken.
In de sekte maken Jeroen en Aurora kennis met Amber, een achttienjarig meisje dat in de sekte de oplossing zoekt voor haar problemen, maar wat op een teleurstelling uitloopt voor haar.

Doordat de korte hoofdstukken steeds aangeduid worden met de naam van het personage waaruit verteld wordt is het verhaal goed te volgen en door de makkelijke en eenvoudige schrijfstijl van de auteurs las het vlot.
De spanning werd langzaam opgebouwd. Geen thriller die bloedspannend is maar er zit genoeg spanning om door te willen lezen.
De hoofdpersonages werden wel goed uitgediept maar de bijfiguren wat minder.

De boeken van Karin &Dimitri kenmerken zich door humor die zij erin verwerken en dat is met De orde weer zo.
Ik vond het weer heerlijk lezen met de herkenbare Karin & Dimitri stijl.
En doordat dit boek eindigt met een open einde hoop ik dat er nog een vervolg komt ook al had Karin Kallenberg aangegeven dat ze nu alleen met een nieuw boek bezig was.
Ik waardeer De orde met 4*

Meer recensies van Dini van Heumen