Wat als Hillary nooit met Bill was getrouwd?

Dini van Heumen 03 augustus 2020
Curtis Sittenfeld (schrijfster van onder meer de bestsellers Prep en De echtgenote) verweeft feiten met zeer plausibele fictie in dit weergaloze portret van een ambitieuze vrouw op weg naar de top in een wereld waarin mannen nog steeds de dienst uitmaken.

Wat als Hillary nooit met Bill was getrouwd?
In deze fictieve roman kiest Hillary een andere weg en trouwt ze niet met Bill Clinton.
Hillary weet zich op te klimmen in de Amerikaanse politiek en zowel privé als in de politiek weten haar wegen zich steeds te kruisen met Bill Clinton.

Een best origineel scenario heeft Curtis Sittenfeld bedacht. Wat als Hillary een andere keuze had gemaakt? Wat zou dat voor zowel haar privéleven als haar politieke carrière hebben betekend?
Nieuwsgierig, nadat ik zowel de biografieën van Hillary en Bill Clinton al eerder had gelezen, was ik naar deze roman.
Het boek is onderverdeeld in drie gedeeltes; Het sprookje, De vrouw en De koploper.
We volgen Hillary als Yale-rechtenstudente in 1971 tot de (voor)verkiezingen van 2016 als presidentskandidate.
Het boek eindigt met de inauguratie op 20 januari 2017 van de nieuwe president.
De auteur heeft fictie met feiten gecombineerd en dat is best knap gedaan, want het blijft geloofwaardig.
In het eerste gedeelte van het boek dat heerlijk leest als een roman ontmoet Hillary Bill op de universiteit van Yale.
Hillary die ook een activiste is en zich opwerpt als voorvechtster van vrouwenrechten valt als een blok voor deze charmeur.
Ze volgt Bill die al sterke politieke ambities heeft maar ze komt er al snel pijnlijk achter dat Bill het niet zo nauw neemt met het woordje trouw, dus ze verlaat hem.
Vervolgens volgen we Hillary als hoogleraar op de universiteit en haar weg van senator naar haar gooi naar het presidentschap.
Ook Donald Trump komt nog voorbij met zijn typische maniertjes.
Het tweede gedeelte ging wat moeizaam met lezen.
Hoewel het een zeer goed geschreven boek is, blijft het personage Hillary voor mij wat afstandelijk en ook Bill is er niet sympathieker opgeworden.
Wel een boek dat je nog even laat nadenken zodat je je inderdaad afvraagt, wat als.......?
Ik waardeer Rodham met 3 sterren.

Meer recensies van Dini van Heumen