Fictie of werkelijkheid?

Dini van Heumen 27 juli 2019
Lydia van Houten (Amsterdam, 1972) is een succesvolle Nederlandse schrijver van thrillers. Onder pseudoniem L.A. Dawn debuteerde ze in 2005 met het jeugdboek De Bron van Drie. De prentenboekenserie Goedenacht kleine maan werd vertaald in het Engels, Zweeds, Deens, Spaans, Italiaans, Frans, Noors en Chinees.
Vanaf 2015 besloot ze fulltime auteur te worden. Ze concentreert zich dan voornamelijk op het schrijven van thrillers.

Mikayla Jackson leidt een teruggetrokken leven in Canada, Rocky Roads.
Ze is haar herinneringen kwijt en wordt achtervolgd door waanideeën en hoofdpijnen.
De inwoners van Rocky Roads willen haar helpen maar ze vertrouwt niemand.
Ze krijgt de indruk dat er iets niet in de haak is en langzamerhand wordt het haar duidelijk dat het ziekenhuis Westwood iets gruwelijks te verbergen heeft.

Ruis is het vervolg op Het vervloekte huis, waar we voor het eerst kennismaken met de journaliste Mikayla Jackson en haar gezin.
Er wordt geadviseerd om eerst Het vervloekte huis te lezen, zodat je Ruis beter begrijpt.
Alleen ik raakte al gelijk in verwarring omdat Het vervloekte huis anders eindigde dan het begin in Ruis deed vermoeden.
Niets verkeerds over de schrijfstijl van Lydia van Houten die gebruik maakt van korte zinnen en een vlotte makkelijke schrijfstijl heeft waardoor het verhaal op zich wel vlot las.
Je komt als lezer in een soort rollercoaster terecht, maar ik begreep totaal niet wat ik nu las en kreeg het idee dat ik vaak hetzelfde las.
Wat was nu werkelijkheid en wat nu fictie?
Het is ook een totaal ander boek dan het eerste deel dat ik wel begreep en dat lekker las, maar dat ik alleen erg voorspelbaar vond.
Dat kun je van dit boek niet zeggen want het was niet te voorspellen wat er zou volgen.
Na afloop heeft de auteur ook nog uitleg gegeven in de leesclub maar ik vond dat het in het boek al duidelijk moest zijn.

Voor mensen die van dit soort sciencefiction thrillers houden is dit boek zeker een aanrader maar helaas voor mij is dit niet zo. Ik bleef verward achter en vraag mij nu nog af wat ik gelezen heb.
Op de cover stond het ook al. Werkelijkheid. Verbeelding. Waanzin.

Ik waardeer Ruis met 2,5*

Meer recensies van Dini van Heumen