Nooit te oud voor een heerlijk jeugdboek

DonderDesign 18 juni 2020
Je bent nooit te oud om een jeugdboek te lezen. Wat heb ik genoten van Code Zwart. Het is een boek voor de bovenbouw van de basisschool maar ik kan begrijpen dat je als ouder het zelf ook lekker gaat lezen. Zelf geen kinderen en geen kinderen om aan voor te lezen en ik heb het heerlijk zelf gelezen.

Vanaf het eerste hoofdstuk zit ik in het verhaal. Ik krijg een beeld van de klas, de relatie van Lisa en Moen. Hoe Jonne de klas inkomt zie ik ook echt voor me, het is heel visueel geschreven zodat ik mijn eigen beeld vorm bij alle gebeurtenissen. Het verhaal zit goed in elkaar, het heeft een intro, een start van een gebeurtenis en de weg naar de ontknoping. Door deze opbouw wordt het steeds spannender en hierdoor wilde ik blijven lezen. Het speelt als een heerlijke film af in mijn hoofd.

Code zwart doet me denken aan een boek wat ik heb gelezen toen ik denk ik 10 was en helemaal gek van was dat ik het meerdere keren las. Hoe dat boek heet weet ik niet meer maar het waren twee speurders, ik zie de kaft voor me maar de titel helaas niet.

De sfeer in het boek is goed en het is erg actueel. Neem bijvoorbeeld Lisa haar vader hoe hij denkt over de avonturen die ze beleefd. Wat heel erg goed is verweven in het verhaal zijn de problemen van een klasgenoot. Er is een klasgenoot met een probleem en hier reageren de drie vrienden heel goed op. Hier zit ook een les in voor kinderen om met al hun problemen naar de juf of meester te gaan.

Meer recensies van DonderDesign