Een bijzondere ervaring

Dorien van der Klauw 04 september 2022
Oef, een recensie schrijven over dit boek, dat is een uitdaging. Een uitdaging die eigenlijk al start met de beschrijving van de inhoud.
De drie boeken bestaan uit een verzameling van verhalen en stukjes informatie waar een aantal thema's en onderwerpen steeds terugkomt.
De eerste twee boeken lijken erg op elkaar in vorm en opmaak, het derde boek wijkt daar flink in af. Het begint met één hele lange zin gevolgd door een lopend verhaal. Mallo laat hier de fragmentarische opbouw van de eerste twee delen helemaal los.

Helaas komt alles in dit derde deel voor mij niet tot een duidelijke conclusie. Waar je in de eerste twee delen steeds meer gaat zweven, had ik gehoopt op een duidelijk slot, wat er niet was. Je blijft als lezer telkens wat dwalen in de verschillende verhalen en stukjes, wat op zich niet vervelend is, maar een slot wat het allemaal wat bijeen had gebracht zou wel fijn geweest zijn.

Mallo maakt veel gebruik van herhaling, letterlijke herhaling van stukken tekst en zinnen, maar ook veel herhaling van thema's. En dat is prettig in de wirwar van deze boeken geeft het een stukje structuur en iets om aan vast te houden.

Deze boeken zijn een soort puzzel. En daar moet je van houden. Ze proberen aan te sporen tot meer onderzoek doen, dingen uitzoeken, verbindingen proberen te leggen. Maar je moet er wel tegen kunnen dat je deze verbindingen niet (altijd) kan leggen.

Meer recensies van Dorien van der Klauw