Spannende thriller met een verassend eind

Voor de meisjes begin met verschillende verhaallijnen. Aan de ene kant hebben we het verhaal van de familie Vermeer. Een ingewikkelde familie met veel problemen en gespannen onderlinge relaties. Aan de andere kant volgen we het verhaal van Kim en Karel die het getuigenbeschermingsprogramma in gaan als blijkt dat Karel banden heeft in het criminele circuit en zich opwerpt als getuigen.

Ik heb naar het luisterboek geluisterd, en dat is met thrillers toch altijd even spannend. Is het goed te volgen? Wordt het niet te ingewikkeld? Ga ik het missen dat ik niet kan terugbladeren? Allemaal vragen die in mijn hoofd speelden voor ik begon met luisteren.

Het verhaal is goed te volgen. Ondanks dat het om veel verschillende personages gaat en er veel verschillende verhaallijnen zijn die pas later gaan samenweven zijn de hoofdstukken kort en overzichtelijk. Aan het begin van elk hoofdstuk wordt genoemd om welk personage het op dat moment gaat, wat heel fijn luistert. Het is wel belangrijk om goed op te blijven letten tijdens het luisteren, maar dan is het verhaal goed te volgen en is het niet nodig om terug te spoelen of hoofdstukken over te luisteren.

De spanningsboog is een beetje wankel. Hoewel er gedurende het hele verhaal wel een grimmige sfeer hangt en je voelt dat er meer aan de hand is dan er op de oppervlakte uit komt. is er geen hele duidelijke opbouw van de spanning. Je moet in het begin echt nog even in het verhaal komen en in de smiezen krijgen waar het verhaal precies naartoe gaat. Ongeveer halverwege het boek begint er een meer duidelijke spanningsboog te onderscheiden.

De personages zijn er best veel in dit boek en je leert de meeste dan ook niet heel veel verder kennen dat vrij oppervlakkig. Daardoor ga je ook niet al hun keuzes even goed begrijpen. Maar dit doet niet af aan de spanning van het verhaal en is ook niet een heel groot gemis.

Al met al een spanning boek waarbij je blijft luisteren omdat je wilt weten hoe het nu precies zit. Zeker naarmate je verder richting het einde komt..

Meer recensies van Dorien van der Klauw