Fantastische romance

Serpent & Dove is het eerste boek van Shelby Mahurin waarin we meegenomen worden in een wereld waarin heksen en mensen recht tegenover elkaar staan. We lezen vooral over Lou een jonge heks die zich verstopt in de mensenwereld en Reid, een jonge heksenjager. Door een samenloop van omstandigheden worden deze twee absolute tegenpolen gedwongen met elkaar te trouwen.

Het perspectief van het verhaal wisselt voortdurend tussen Lou en Reid waardoor je beide karakters goed leert kennen. Omdat vanuit het ik-perspectief geschreven is leer je ook echt hun denk- en belevingswereld goed kennen. Wat prettig is. Nadeel hiervan is dat de andere karakters in het boek aardig oppervlakkig blijven.

De wereld is intrigerend. We spreken over een soort middeleeuwse tijd waarin heksen en mensen gescheiden van elkaar leven en in een soort oorlog met elkaar verweven zijn. De heksenjagers jagen, zoals hun naam al doet vermoeden, actief op heksen. Heksen worden geen zij genoemd maar het. Zij zijn in de ogen van de mensen de wezens die zorgen voor dood en verderf in hun wereld en moeten uitgeroeid worden. Langzaam maar zeker komen we er achter waar dit beeld vandaan komt. De kant van de heksen wordt maar mondjesmaat getoond.
Wat opvalt is dat er vrij weinig aan worldbuilding gedaan wordt. Wat fijn is als je niet zo fan bent van heftige zware fantasy, maar die voor een doorgewinterde fantasy lezer er wel wat mager aan kan voelen.

De opbouw van het boek is wat wisselend. Sommige momenten gaan erg snel, terwijl er op andere moment wat minder tempo in zit. Maar nergens zakt het verhaal in. Als lezer blijf je altijd wel geboeid om door te lezen. De romance tussen Reid en Lou is een belangrijk onderdeel van het verhaal. Dus als je van romantiek houdt zit je zeker goed in de boek. Als je een lezer bent die normaal wat snel door de romantiekstukken in een boek heen bladert is dit mogelijk niet het verhaal voor jou, daar je dan bijna het halve boek over gaat slaan.

Dit boek is dan ook zeker aan te raden voor mensen die normaal hun boeken zoeken in de feelgood hoek en de fanatasy overslaan.

Meer recensies van Dorien van der Klauw