Met Tara op reis naar Sint-Petersburg

Edith 13 maart 2023
Aline van Wijnen neemt haar lezers in 'De dromen van Valeria' mee naar het Rusland van begin vorige eeuw. We lezen over de laatste tsaar Nicolaas II, Raspoetin, de terugkeer van Lenin, de Eerste Wereldoorlog, de Russische burgeroorlog tussen de Witten en de Roden (bolsjewieken), de geheime dienst en de rijke adel die naar alle delen van Europa vlucht. Gegoten in een prachtig aristocratisch liefdesverhaal tussen gravin Valeria Vygotski en vorst Vladimir Zabolotski geeft Aline ons een indrukwekkend geschiedenislesje.

Petrograd, 1914. Gravin Valeria heeft al jaren een oogje op de knappe vorst Vladimir. Wanneer ze de huwbare leeftijd bereikt heeft, breekt de Eerste Wereldoorlog uit en vertrekt Vladimir ten strijde. Valeria en Vladimir beloven elkaar te schrijven, maar na verloop van tijd worden Valeria’s brieven niet meer beantwoord. Valeria vlucht met haar ouders, zus en huishoudster naar Frankrijk. Vladimir sluit zich aan bij de bolsjewieken. Zullen de twee geliefden elkaar ooit nog terugzien?

Amsterdam, 2019. Journaliste Tara werkt voor het tijdschrift Actueel. Ze heeft al jaren een relatie met haar getrouwde hoofdredacteur Xavier. Wanneer ze een expositie in de Hermitage bezoekt, valt haar oog op de prachtige baljurk van Valeria. Tara besluit naar Sint-Petersburg af te reizen om uit te zoeken wie deze vrouw was en wat er van haar geworden is. Ze zegt haar baan bij Actueel op en maakt een einde aan haar relatie. Tara hoopt een mooi en interessant historisch verhaal te kunnen schrijven voor een geschiedenis tijdschrift.

Het is een prachtig verhaal, al lezende waande ik me echt in een andere tijd. Maar wat ik ook zo bijzonder vind, is dat een verhaal wat zich honderd jaar geleden afpeelt onze ogen voor de situatie van deze tijd kan openen. De Vygotski’s waren een zeer welgestelde aderlijke familie. Toen Lenin terugkeerden verloren de rijken hun aanzien en invloed. Ze werden uit hun functies gezet en hun bezittingen werden onteigend. De rijke en goed opgeleide adel was hun leven niet meer zeker en sloegen op de vlucht. Op dit moment hoor ik veel om me heen dat rijke vluchtelingen geen echte vluchtelingen zijn. Maar wat zou je zelf doen als je leven in gevaar is en je het geld en de middelen hebt om je gezin in veiligheid te brengen? Zou je niet net als Valeria's familie naar het veilige Europa willen vluchten? Omdat de Russische adel Frans sprak kon Valeria snel inburgeren en werk vinden. Ondanks dat had haar familie het zwaar. Om het hoofd boven water te kunnen houden, had Valeria vier baantjes tegelijk.

Aline van Wijnen wisselt haar interessante historische romans af met heerlijke feelgoods. Over twee weken ligt 'Eerlijk duurt het langst' al in de boekwinkel. In dit boek lezen we hoe het verder gaat met Chantal, die leuke en lieve eigenaresse van de boekwinkel uit 'Halsoverkop'. Ik kan niet wachten!

Meer recensies van Edith