Een heerlijke feelgood voor echte boekenwormen!

Edith 06 januari 2023
Dertiger Nicole is de enige vrijgezel van haar vriendenclubje. Zelf lijkt ze er niet zo mee te zitten, maar haar besties Lora en Krista vinden dat het tijd wordt dat Nicole aan de man gaat.

Halsoverkop gaat over het liefdesleven van kledingverkoopster Nicole van Klaveren. Onder de titel van het boek staan, in grote letters, de volgende twee zinnen; Boeken zijn Nicoles enige grote liefde. Of niet soms? Het leven van Nicole lijkt inderdaad alleen maar uit boeken te bestaan. Maar als je haar beter leert kennen, zie je dat Nicole zich ook een beetje achter haar boeken verschuild.
Het leven van Nicole bestaat uit lezen, lezen en nog eens lezen. Gaat de vrijgezelle meid dan nooit eens op date? Oh, zeker wel! Maar als blijkt dat haar date niet dezelfde passie deelt, is Nicole's interesse snel gedaald. Daarom blijft ze liever thuis. Haar dates met Dan Brown, Paulo Coelho, Tommie Wieringa en John Boyne zijn altijd succesvol.

Bovenstaande boekendates zijn allemaal geregeld in de boekenwinkel van Chantal. In haar winkel geeft Nicole maandelijks een groot deel van haar salaris uit. Tussen Chantal en Nicole is in de loop der jaren een goede vriendschap ontstaan. Ik denk dat iedereen op Hebban Nicole's liefde voor de boekhandel begrijpt. Het is zo fijn als je een boekhandel in je buurt hebt waar je je helemaal thuis voelt. Waar medewerkers moeite voor je doen om het door jouw gewenste boek te vinden. En waar je ongestoord mag rondsnuffelen. Chantal zou graag een blinddate voor Nicole regelen met een van haar andere vaste klanten. Maar Nicole wil daar niets van weten.

Tijdens haar lunchpauzes loopt Nicole altijd naar een pleintje. Hier nestelt ze zich op een bloembak om ongestoord haar boterhammen op te eten en een hoofdstukje te lezen. Op een dag ziet ze een good looking guy, die net als zij zijn bammetjes lezend op eet. Wie is hij? Zou hij nog vrijgezel zijn? Hoe moet ze het aanpakken? Waar zijn haar vriendinnen als ze die nodig heeft?

Nicole stopt veel liefde, aandacht en energie in haar collega’s, ouders en vriendinnen. Ondanks dat Lora en Krista al lange tijd onder de pannen zijn, blijken ze ook hun problemen en twijfels te hebben. Aline van Wijnen heeft voor hen een grote la vol problemen opengetrokken. Zo is er een lastige schoonmoeder, een onverwacht huwelijksaanzoek, een huwelijksaanzoek die maar uitblijft, toekomstdromen die barsten, zit een relatie in de sleur en gaat een van haar vriendinnen vreemd. Prima onderwerpen voor een heerlijke Feelgood dus.

Ik was zeer verrast mijn woonplaats in het boek tegen te komen. Leon past een dagje op zijn kleine neefje omdat zijn zus Deborah naar Noordwijk is. Zelf maken Nicole en Leon liever een tripje naar Zandvoort. Tijdens een romantische strandwandeling slaat de vonk over en blijken boeken niet meer Nicole's enige liefde te zijn!

Meer recensies van Edith