Ontrouw en obsessie

Edith Owel 06 juni 2021
‘Tussen ons’ is de weerslag van de destructieve kracht van een obsessieve geheime liefde, ontrouw en verlies. Een verwoestend mooi, hartverscheurend en toch teder verhaal over een verslavende liefde en de puinhoop die geliefden bij elkaar kunnen veroorzaken. Het poëtische proza beschrijft twee verbonden huwelijken die langzaam uit elkaar vallen.
Het verhaal gaat over Ana, getrouwd met Paul, met wie ze twee kinderen heeft. Ze heeft al drie jaar een geheime relatie met Connor, als zijn vrouw belt om te zeggen dat hij dood is, door een fietsongeluk. Ze vraagt aan Ana, die notaris is, of zij het testament wil uitvoeren. Een beschrijving van het lijden van Ana volgt (want tot wie kun je je wenden als minnares met je verdriet?) met flashbacks naar hoe hun verhouding ontstond en verliep. De roman beschrijft de tragiek van ontrouw, met niet nagekomen beloftes van Connor om zijn gezin in de steek te laten en samen met Ana een nieuwe start te maken. Ana wordt steeds ongelukkiger en verwaarloost haar eigen gezin. Ana weet enerzijds mijn sympathie te wekken, omdat ik een kijkje in haar ziel mag nemen. Maar anderzijds vind ik haar een verschrikkelijk mens om wat zij doet. Die tegenstelling is heel interessant om mee te maken als lezer.
De vorm van het verhaal is bijzonder origineel uitgevoerd; korte zinnen die verspringen en die voor een aparte bladspiegel zorgen. Heden en verleden, in korte delen, wisselen elkaar af. Het boek is opgebouwd uit vijf delen. Deze delen bestaan allemaal uit verschillende korte stukjes in een bijzonder vrije versvorm.
Het maakte dat ik het verhaal in een avond uitlas. Het verhaal op zich is niet onbekend, maar door de vorm maakt de schrijfster het zowel elegant als wreed met een onthutsend einde. Er is gelukkig toch nog hoop op een ‘happy end’. Het verhaal eindigt namelijk zo: ‘Praat met me.’
Dit prachtige boek is een aanrader!

Meer recensies van Edith Owel