Historisch interessant

Eefje 18 april 2024
Het is 1845 wanneer we Nora Beady ontmoeten. Als kind overleefde ze Cholera, maar werd op slag ook een wees. Zo kwam ze terecht in het huishouden van de befaamde chirurg Horace Croft. Daar groeide ze op tot een intelligente vrouw en ook de onmisbare rechterhand van Dr. Croft. Ze houdt enorm van de medische wereld en de chirurgie. Maar als vrouw is het, in die tijd, verboden om het beroep als assistent-chirurg uit te oefenen, waardoor ze alles in het geheim moet doen. Dan komt de arts Daniel Gibson bij hen werken en komt haar passie in het gedrang.

Het is een mooi verhaal. Je merkt dat er heel wat research is gedaan om dit boek tot stand te kunnen brengen. De vele experimenten en de ontdekkingen in de medische wereld komen hierdoor verfijnd tot uiting. Dit vond ik enorm boeiend en zet mij aan om hierover meer op te gaan zoeken.
De personages zelf zijn aangenaam om te leren kennen en worden deftig in beeld gebracht. In het verhaal vinden er een aantal gebeurtenissen plaats die met lange zinnen dan ook worden beschreven. Dit zorgde ervoor dat ik niet helemaal werd meegezogen in het verhaal.
Persoonlijk zat ik altijd te wachten op dat tikkeltje meer, maar kwam dit niet. Heel wat zaken kwamen ook gewoon voorspelbaar over, waardoor het voor mij allemaal toch oppervlakkig bleef aanvoelen.

Het is het eerste deel van deze reeks, dus ik hoop dat het tweede boek dan ook nog wat dieper op de personages zelf en hun interacties durft in te gaan.

Meer recensies van Eefje