Pachtersoproer

Eefje 29 april 2024
Leentje is de dochter van de beruchte visvrouw, Marretje. Ze leven in armoede, wonen in een vuile kelderwoning, en werken hard om wat geld te verdienen. Door de extreme hoge belastingen kunnen ze amper rondkomen. Wanneer Leentje voor haarzelf een beter leven zoekt, kan ze als dienstmeisje aan de slag bij een van de verafschuwde vispachters. Daar krijgt ze de mogelijkheid om dingen te leren en zich tot een prachtige volwassen vrouw te gaan ontwikkelen. Ze komt hierdoor in een tweestrijd. Leentje wil haar moeder niet teleurstellen, maar wil ook zo goed mogelijk voor haar nieuwe werkgever zorgen.

Het is een verhaal dat heel vlot leest, maar waarbij ik heel wat zaken miste. De personages werden heel vaag beschreven en ik had niet het gevoel dat ik ze in dit boek beter leerde kennen. De rode draad doorheen dit boek was duidelijk, maar de gebeurtenissen werden oppervlakkig beschreven. Ik had soms het gevoel dat er van de hak op de tak werd gesprongen en er heel wat informatie weggelaten werd. Sommige zaken had ik dus graag wat meer tot uiting zien komen, want ik bleef met tal van vragen achter. Ook het einde vond ik nogal snel beschreven en wat teleurstellend.

Meer recensies van Eefje