Geld maakt niet gelukkig.

eend 10 april 2022
Voor Samen lezen is leuker werden mensen gezocht die het boek de grootste bankoverval allertijden wilden lezen, ik was 1 van de gelukkigen. Normaal lees ik nooit zulke boeken maar vond het erg interessant om het toch te mogen lezen. Ook had ik nog nooit van de schrijver gehoord Frank Krake, op zijn website zag ik dat dat het boek Menthol ook van hem was dat boek heb ik ook gelezen en vond dat een prachtig boek.
Toen ik heb boek ontving zaten er een aantal boekleggers bij, en oud geld van vroeger. Dat maakt het al indrukwekkend.

Het boek bestaat uit 3 delen, het eerste deel is het voorstellen van de verzetsvrienden, de schrijver introduceert Derk Smoes de leider van de verzetsvrienden. Bij het lezen van het boek zijn er foto’s bij gemaakt van wie, wie is dat leest vind ik zelf wel prettiger je ziet dan ook hoe men er uit ziet.

Deel 2 de bankoveral, je leest de voorbereiding van hoe ze het aan gaan pakken de overval en er wordt veel buit gemaakt bij de Nederlandse bank in Almelo, en wat daarna ieder gaat doen want men verdeeld zich weer uiteindelijk.

Deel 3 hoe het is vergaan met de verzetsvrienden in de oorlog en tot aan de bevrijding van Nederland. De afloop van de verzetsvrienden is wat minder maar ja dat hoort er ook bij.

Ik heb respect voor de koeriersters die de zendingen door weer en wind alles per fiets aflegde.
Maar ook voor de boeren die de mensen hielpen voor een onderduikadres ook zei liepen door dit gevaar. Je gaat wel anders kijken naar de Oorlog van toen.

Frank Krake de schrijver heeft voor dit boek een onderzoek gedaan, hij had het verhaal gehoord van zijn vader en was opzoek gegaan in de archieven bij bibliotheken en zo en is daar 5 jaar mee bezig geweest om dit boek te kunnen schrijven want het is dus waargebeurd.

Het is een prachtig boek leest prima mooie foto’s erbij van iedereen. Er is in dit boek niet alleen maar verdriet en pijn maar ook vriendschappen, vreugde en liefde in deze verschrikkelijke oorlog.

Bedankt dat ik dit boek mocht lezen. Het is een aanrader.

Meer recensies van eend