let op je woorden

Eline 12 oktober 2019
Let op je woorden dames, want je hebt er maar honderd. Vox is een dystopische roman die zich in de nabije toekomst afspeelt. Jean, het vrouwelijke hoofdpersonage, is zoals alle vrouwen in de Verenigde Staten het zwijgen opgelegd door middel van een technologische polsband die je woorden kan tellen. Ga je over de limiet dan krijg je een elektrische schok toegediend. Dit en nog veel meer marteltechnieken en indoctrinatie worden toegepast in het dictoriale regime dat ontstond in het land van de vrijheid. Iedereen valt ten prooi van dit strenge regime onder het motto, zoals zo vaker, dé godsdienst. Maar dan heeft het regime Jean nodig, maar aan elke medaille hangt een keerzijde.
Christina Dalcher, de auteur van Vox, is taalkundige en gebruikte deze kennis in haar boek door in te spelen op het belang van taal. Zowel fysisch als emotioneel, alsook speelt ze in op de neurowetenschappen en hoe je brein je kan laten spreken. Met al deze liefde voor taal debuteerde ze met dit boek, dat internationaal goed onthaald werd.
Het thema van Vox zet meteen aan het denken, wat als? Daardoor is het intrigerend, je herkent zelfs hier en daar problemen die nu al bijzonder actueel zijn, wat het boek nog schrikwekkender maakt. Daarnaast zet Christina Dalcher een sterk vrouwelijk personage neer. Jean doorgaat een mooie evolutie en het contrast met de vrouw die ze uiteindelijk wordt, is nog duidelijker wanneer je meer te weten komt over haar geschiedenis en achtergrond. Ook schetst ze door middel van de nevenpersonages een mooi beeld over hoe je als mens kan veranderen doordat het regime wijzigt. Zo zijn er de brave volgers, de mensen met hoop en de groep dat eerder opstandig is.
Naast de mooie personages bouwt het verhaal goed op, je krijgt een goed beeld over hoe het leven voelt in het ‘nieuwe’ Amerika en leeft mee met de harde realiteit waar de personages mee te maken krijgen. Bovendien komt er steeds meer spanning wanneer er nieuwe elementen opduiken die het verhaal heel verrassende wendingen kunnen geven. Een minpuntje vond ik dat het einde nogal snel werd afgerond, terwijl er voor het begin en het midden van het boek een mooie uitwerking was.
Het einde zelf stelde niet teleur. Hiermee kan ik besluiten dat Vox zeker een aanrader is en dat het boek me zal blijven inspireren om mijn stem te gebruiken.

Meer recensies van Eline