Gelaagd debuut

EllenBdE 07 november 2023
Loes Dekker is een net gescheiden, ietwat verstrooide moeder van een tweeling. Als ze aan het einde van de zomervakantie een weekend gaat kamperen met haar zoons ontmoet ze de aantrekkelijke Bart, die in niets lijkt op haar controlerende ex-man Erik. Loes probeert hem uit haar hoofd te zetten: ze is met haar zoons op vakantie en zéker niet uit op een nieuwe relatie. Bovendien verliep de scheiding – op z'n zachtst gezegd – nogal stroef.

Na de vakantie blijkt Loes op het schoolplein het onderwerp van roddel en achterklap te zijn geworden door de breuk tussen haar en de populaire Erik. Ze voelt zich toch al niet op haar plek tussen de zelfingenomen andere ouders. Om haar buitenbeen-status te compenseren besluit ze zich aan te sluiten bij de oudercommissie, die wordt aangevoerd door oppermoeder ‘Escobarbara’.

Loes wil zich van haar beste kant laten zien en niet te veel opvallen. En dan is het niet zo handig dat de nieuwe gymleraar op school niemand minder is dan Bart…

Wat een heerlijke feelgood was dit. De 352 pagina’s heb je zo doorgelezen want elke pagina is weer een andere emotie. Lachen, ongeloof, verdriet en hoop is de rode draad van dit verhaal.

Je wil brullen tegen Loes, tegen haar verschrikkelijke ex Erik, tegen Barbara en alle nepmoeders van de school, maar vooral tegen Loes. Maar je wil Loes ook helpen, beschermen en goede raad geven.

Een topdebuut als je het mij vraagt en eentje die ik dan ook graag aanraad aan alle liefhebbers van slowburn, drama feelgood. Kleine age gap wat in het begin wat verwarring gaf in mijn hoofd omdat Loes zichzelf als een 40 45 jarige omschrijft terwijl ze dus veel jonger is dan dat. Maar ik kan echt geen minpuntje bedenken over dit boek.

Benieuwd of we later nog gaan horen van Mireille Versteeg.

Meer recensies van EllenBdE