Deugd of zonde

EllenBdE 28 november 2023
Waaaaaaaaaaaaauuuuwwww wat was dit weer een dolle lees rit. Een leestijd met een lach en een traan tijdens dit toch wel zeer bijzondere en gedurfd verhaal.

We lezen het verhaal van de 22-jarige Anna. Een jonge vrouw die houdt van sexy ondergoed, van  grenzen opzoeken, zeker wat betreft de mannen met wie ze omgaat. Maar elke zondag gaat ze mee naar de kerk, want Anna groeide op in het huis van haar diepgelovige oma en opa. Tijdens de kerkdiensten leert ze de nieuwe pastoor kennen. Corneel, niet lelijk om te zien, modern maar toch met een diepe houvast in zijn geloof en hij leeft al bijna 30 een zeer celibatair leven. Als hij in contact komt met Anna, staat alles wat hij heeft opgebouwd op losse schroeven. Hij wil vasthouden aan de geloften die hij heeft afgelegd, maar kan zich tegen zoveel aantrekkingskracht onmogelijk verzetten.

Ik zou zeggen niet geschikt voor zeer Christelijke lezers onder ons maar het is en blijft een verhaal dus hang jullie paternoster even aan de haak en lees het verhaal gewoon. Dat Emma dit gewoon durft en zo de vraag over het celibaat ter discussie brengt vind ik fantastisch. Want het waarom van dat celibataire leven is toch wel al vaak een grote vraag geweest overal. Zelf vind ik het een gekke regel in het geloof zijnde. Laat priesters er een partner op nahouden, er zouden meer jongere priesters zijn dan.

Maar dat even terzijde, het verhaal dus. Een aaneenschakeling van spanning, huilen, lachen en hopen. Van angst en ongeloof, van angst en eenzaamheid. Anna en Corneel zijn twee sterke personen maar tegelijk ook zo eenzaam in hun lijden. Dat ze elkaar vinden is voor Anna een grotere verrassing dan voor Corneel zelf maar wat ze samen kunnen zijn is nog veel verrassender.

Een gedurfde feelgood die je in één keer wil uitlezen, is het niet om de geheimen te ontdekken, dan wel om de sluimerende gevoelens en de vraagtekens bij de toekomst.

Meer recensies van EllenBdE