Een aardige start van een serie

Els B 10 september 2023
Deze schrijfster werd mij aangeraden door een vriendin, en omdat haar boeken dezelfde hoofdpersonen hebben (de politieagenten Jeppe Körner en Annete Werner), besloot ik bij het begin (het eerste boek dus) te beginnen. In meerdere recensies hier zijn al de hoofdlijnen van het verhaal verteld, dus laat ik dat niet herhalen.
Het boek wordt rustig opgebouwd, maar de eerste verdachte wordt nogal opzichtig op het toneel geduwd. De iets meer geoefende thrillerlezer vermoed direct dat dit niet de dader is. Maar niets is zoals het lijkt....
Een tweede verdachte lijkt wat vergezocht, en de derde verdachte heeft een waterdicht alibi.
Op dit punt zitten we op een derde van het boek en zijn lezer en politieagenten allen naarstig op zoek naar houvast.

Helaas probeert de schrijfster op dit punt een paar dwaalsporen te leggen en introduceert ze een redelijk ongeloofwaardig romantisch element wat de boel alleen maar vertraagd en daardoor afbreuk doet aan het boek.
De uiteindelijke ontknoping is wel vakkundig gedaan, hoewel er nog wel wat konijnen uit de hoed moeten worden getoverd om ervoor te zorgen dat alle draadjes worden afgehecht maar dat vond ik door de iets verhoogde spanning op dat moment in het boek niet storend.

Al met al een (fictie) debuut dat potentie heeft en een vermoeden op beter. De groep agenten is aardig neergezet, hoewel de nadruk sterk lag op Jeppe en wat minder op de anderen Het boek is zeker niet zo spannend als de kreet op de omslag je wil doen geloven ("Een Scandinavische thriller waarvan je de haren te berge rijzen") maar leest wel prima weg. Ik ga waarschijnlijk nog wel eens kijken bij de plaatselijke bibliotheek of ze de vervolgdelen ook hebben en hoop op wat meer uitdieping van Annette Werner.

Meer recensies van Els B