Must read!

Els Van Haute 08 mei 2024
De mens is een plofkip. Door: Teun van de Keuken.

Na het lezen van een interview met van de Keuken in de krant De Morgen wou ik persé dit boek lezen. Dat artikel was zo choquerend. Ik wist wel dat er het één en ander mis is; ik eet daarom bijvoorbeeld al meer dan 10 jaar geen vlees meer. Maar dat het zo erg is: ik had geen idee.

We leven in een obesogene samenleving. In Nederland is meer dan de helft van de bevolking te zwaar, 1 procent (1!) van de 7-18-jarigen eet de aanbevolen hoeveelheid groenten, 5 procent de aanbevolen hoeveelheid fruit. Laat die cijfers maar even doordringen.

Tomatensoep wordt gemaakt van een soort van behangerslijm, een derde tot een kwart van een ham is iets anders dan vlees en fabrikanten zijn meer bezig met het vinden van het bliss point voor suiker dan met iets gezonds willen maken.

Van de Keuken toont aan hoe verziekt de voedingsindustrie is en hoe ziek ze ons maakt. Zij zijn de dealers, wij de verslaafden. Dat weten ze en daar spelen ze handig op in. Dit verhaal deed me aan Dopesick (een serie over Oxycontin) denken. Je wordt er heel boos, bang en triest van.

Wij consumenten hebben de macht niet in handen. De overheid moet dringend in actie treden. We kunnen wel allemaal dit boek lezen en aan anderen aanraden. Want kennis is macht. Lees dit boeiende, belangrijke boek; je latere ik gaat je dankbaar zijn!

Meer recensies van Els Van Haute