Herlezen!

Els Van Haute 25 november 2021
De rots van boven. Door: John Klassen. Vertaald door: Edward van de Vendel.

Boeken die zijn geschreven én getekend door één en dezelfde persoon hebben bij mij een streepje voor. Als ze dan ook nog eens vertaald zijn door van de Vendel hebben ze twee streepjes voor.

Kinderboeken zijn vaak druk, kleurrijk, soms schreeuwerig. De rots van boven is dat allemaal niet. Het is een rustig, sober boek, qua illustraties, vormgeving en tekst. Met frêle, sfeervolle pagina’s, met in de hoofdrol de lucht en wolken (daar hou ik van).

Doordat de tekeningen en tekst zo sober en open zijn is er veel ruimte voor interpretatie, je kan grotendeels zelf je eigen verhaal vormen. En dat kan afhankelijk van je leeftijd, gemoedstoestand, de wereld om je heen variëren. Zo krijg je een meditatie-achtig boek dat de creativiteit van de lezer (en eventuele voorlezer) stimuleert en blijft prikkelen. Kortom een boek om te herlezen.

Meer recensies van Els Van Haute