Geertjes verhaal is schokkend en ontroerend.

ElsbethGM 08 januari 2020
Heel mooi verhaal over 1 van de vele vrouwen die vergeten zijn in de geschiedenis van de wereld. Eeuwenlang werd Geertje gezien als een gestoorde vrouw die Rembrandt dwarszat. Pas sinds een jaar of 50 weten we beter wat er echt plaatsgevonden heeft.
Geertje was 1 van Rembrandts grote liefdes. Maar ze moest plaatsmaken voor zijn volgende grote liefde. Dat liet ze niet zomaar zonder slag of stoot gebeuren. En ja, over vrouwen die voor zichzelf opkomen, werd door geschiedkundigen - in voorbije eeuwen voornamelijk mannen - niet zo positief geschreven.
En in de 17de eeuw werd er ook niet zo positief op gereageerd.
Geertje was een sterke vrouw, die geen gemakkelijk leven heeft gehad. Ik ben blij dat Simone van der Vlugt haar verhaal verteld heeft!
Ik zal nooit meer op dezelfde manier naar Rembrandts, mooie, schilderijen kijken.

Meer recensies van ElsbethGM