Morgen en morgen en morgen en voor altijd

Elsemarijn 18 maart 2023
Dit boek pak je op omdat het omslag schreeuwt dat je het moet oppakken. Het boek ziet eruit om door een ringetje te halen, maar de binnenkant is net zo mooi.

Morgen en morgen en morgen vertelt het verhaal van Sam en Sadie. Sam en Sadie ontmoeten elkaar in het ziekenhuis waar Sadie is omdat haar zus kanker heeft en waar Sam verblijft vanwege een traumatisch ongeluk. Ze raken aan de praat wanneer Sam moeiteloos door een level van Super Mario Bros. vliegt en uiteindelijk bovenop de vlaggenstok terecht komt. Hier ontvouwt zich een vriendschap die vooral één ding gemeenschappelijk heeft: games.

Dit boek is voor echte nerds, maar ook voor de lezers die houden van een ontrafeling van een diepe, allesomvattende vriendschap. Het boek duikt in de gamewereld met alle aspecten die erbij komen kijken. Je moet wel een beetje van games houden, want de vakjargon vliegt je om de oren. Zevin weet met woorden een fantastische gamewereld te scheppen die je voor je ziet, mede door het gebruik van bekende kunstwerken en games. Het boek gaat leven en je maakt zelf een voorstelling.

Het is lastig om in woorden uit te drukken wat voor een boek dit is. Er zitten prachtige zinnen in - ik was dikwijls met mijn markeerstift aan het onderstrepen - en de personages zijn om te smullen. Sam en Sadie worden gamedesigners en de huisgenoot van Sam, Marx, springt in als producer voor de twee. Er lijkt dan ook af en toe een driehoeksverhouding te ontstaan, maar dat werkt wel in dit boek.

Grote disclaimer: Sam en Sadie zijn echt geen sympathieke karakters. Beide types halen af en toe het bloed onder je nagels vandaan en je wilt ze maar wat graag een rotschop onder de kont geven. Wellicht maakt juist dat de personages levensecht.

Ben je op zoek naar een nerdy verhaal met levensechte personages, een dosis (vriendschappelijke) liefde en realiteit? Dan is dit het boek dat je zoekt. 400 pagina's genieten. En daarna hoop je dat je Sam en Sadie nog eens maar terugzien.

Meer recensies van Elsemarijn