Heelal vol humor

Emmeke 29 december 2019
Laat twee ruimte-enthousiastelingen en wetenschapsjournalisten een boek schrijven over de raarste dingen uit het universum, en je loopt het risico dat het een soort ingewikkelde oersoep wordt die alleen voor doorgewinterde sterrenkundefanaten te begrijpen is. Zo niet bij Van Hal en Hekkenberg. Hun kosmisch rariteitenkabinet lijkt nog het meest op een 'Waanzinnig om te weten' voor volwassenen. Het zit vol humor en je steekt er ook nog wat van op. Er zitten zelfs grappige illustraties bij (gemaakt door Roger Klaassen).

Het boek is een verzameling 'rare dingen uit de kosmos', onderverdeeld in hoofdstukken die je prima los van elkaar kunt lezen. Wat voorbijkomt, zou niet misstaan in de meest onleesbare wetenschappelijke artikelen: mysterieuze nevels, losgeslagen zwarte gaten en verdampende planeten. Maar het boek is vooral enorm grappig (en dus wel heel leesbaar).

Gekke stofwolk in de kosmos, zei je? Omgedoopt tot 'De geheime rumvoorraad van de kosmos', want het zit er immers tjokvol alcohol en ethylformiaat, een stofje dat naar rum ruikt en voorkomt in frambozen. De auteurs beschrijven het zelf als 'Sagittarius B2, een gigantische wolk van gas en stof die om een pasgeboren ster draait, zit vol alcohol en ruikt als een met rum doordrenkte kroeg. En alsof dat nog niet genoeg is, smaakt Sagittarius B2 ook nog eens naar frambozen. Als early adopters voorspellen we maar alvast: Sagittarius B2 zal het nieuwe Las Vegas worden. Of voor de Star Wars-geeks onder ons: de Mos Eisley-kantine van de toekomstige ruimtereizigers.'

Je zou het haast vergeten, maar tussen alle grappen en bizarre vergelijkingen door (kosmische achtergrondstraling uitleggen met een ruimtereis gesponsord door Ben & Jerry-ijs? Kom maar door) zit nog een hele portie wetenschapverstopt. Hoeveel alcohol er precies in die stofwolk zit en hoe astronomen die drankvoorraad eigenlijk ontdekt hebben (en hoe lang je er van zou kunnen drinken, mocht je je dat afvragen), bijvoorbeeld. Dat lukt ze zonder daarmee saai te worden. En dat is knap.

Een nadeel? Wie niet net zo'n geek is als de auteurs, snapt misschien niet alle grappen even goed (hallo Star Wars, Doctor Who en wat nog meer). Gelukkig blijven er ruim genoeg over om je geen seconde te vervelen.

Meer recensies van Emmeke