Buitenaards Briljant

B-L-B 11 september 2018
Marten Mantel, geboren in 1980, schreef o.a. voor Spunk en voor de film 'Sterke Verhalen'. Daarnaast zat hij in het schrijversteam 'Feuten de Film'. Momenteel is Marten werkzaam als redacteur en eindredacteur van VICE. Ook doet hij redactie van De Gladiool.

Invasie op het eiland is het debuut van Marten en tot zover ook het enige boek wat van zijn hand is verschenen. Marten neemt je mee op een overlevingstocht op Texel wat belegerd wordt door een horde ruimtewormen.

Verschillende personages passeren door het boek, en tevens en mooie bijrol voor een dikke onverschillige poes. Het begint allemaal met een aanstaande bruiloft en alles wordt op de hak genomen. Nadat de inleiding van het boek voorbij is, begint de invasie met een enkele ruimteworm. Wij mensen vinden alles eng wat wij niet kennen en handelen ook zo daarna, wat volgt is een complete chaos op Texel. De oplettende lezer ziet ook door het boek ook overal stukjes die eerder zijn gebeurt.

Het is een hilarisch boek die een lange neus steekt naar de gevestigde orden in SF, en daarom is het toegankelijk voor een breder publiek dan alleen de SF fans. De schrijfstijl is normaal, geen gepoetserij aan zinnen. Een goed verweven plot, en alles loopt mooi in elkaar over.

Je krijgt van elke hoek een inkijk hoe de invasie verloopt, van de Texelaren, de dikke kat, en de wormen. Dat maakt het een compleet boek.

Meer recensies van B-L-B