fascinerend, intrigerend dit boek.

ennie 19 maart 2024
Het boek "Gilead" is het boek dat nu gelezen en behandeld wordt in de ND boekenclub. Door de nieuwe boekenclub heb ik dit boek gelezen. Ik vind het boek enerzijds mooi en fascinerend, anderzijds zijn er te veel passages waarbij ik de gedachten van de protagonist niet helemaal kan volgen.. Het zou hier en daar aan de vertaling kunnen liggen, maar ik denk niet dat het dat het alleen is. Ik zou heel graag willen dat er iemand is die meer helderheid zou kunnen geven over juist die passages, want ik vind zijn gedachtengangen eerlijk en intrigerend. Het boek is het eerste deel van een vierluik en met dit deel heeft de schrijfster de Pulitzer prijs gewonnen . In de discussies en gedachtengangen die in dit boek aan de orde komen worden diverse theologische thema's op een authentieke, eerlijke, oorspronkelijke manier benaderd en op die manier summier beschreven. En ik heb begrepen vanuit een interview met Hanneke Ouwerkerk dat in elk deel van het vierluik de theologische thema's benaderd worden vanuit de diverse protagonisten in de verschillende delen. Met andere woorden: de schrijfster verwoordt geen algemene zienswijzen. Die behoefte aan diversiteit in benadering is ook al merkbaar, zichtbaar in "Gilead" doordat de hoofdpersoon zich vragen stelt over gedrag en gevoelens van de ander, en dat een rol laat spelen in zijn eigen gedachtengang, Dus ik wil meer, alles begrijpen in dit boek en ga daarna misschien de andere delen ook lezen. Het is zeker geen theologische verhandeling, dit boek. Het gaat over het verloop van levens en over alledaagse dingen en over relaties.
Ik las korte stukken in haar boek "Lila" en het lijkt me toe dat dit deel beter te volgen is door mij.

Meer recensies van ennie