Een bijzonder verhaal

eva-sijm 16 april 2020
Je leest het verhaal door de ogen van Samuel. Samuel is een slimme jongen die over veel dingen nadenkt. Zoveel, dat hij er soms in doorslaat... (‘Wat denk je…’ begon ik. Ik schraapte mijn keel. ‘Vond de laatste dinosaurus het erg om dood te gaan?’)
Samen met zijn ouders en oudere broer is Samuel op vakantie op Texel. Wanneer ze naar het strand gaan, breekt Samuels broer zijn enkel.
Samuel gaat mee naar de dokter. Daar ontmoet hij Tess. Een bijzonder meisje met vlekjesogen, zoals Samuel haar omschrijft.
Tess doet dingen vaak vreemd, want ze houdt van raar. Samen met haar moeder woont ze op Texel. Zonder vader, want die kent ze niet. Pas als ze achttien is mag ze van haar moeder weten wie haar vader is. En haar vader? Die weet niet eens dat Tess bestaat! Een bijzondere situatie dus. Maar Tess is slim; wanneer ze door de spullen van haar moeder rommelt, vindt ze een oud plakboek met daarin de naam van haar vader. Met een smoes lokt ze hem naar hun vakantiehuisje op Texel. Of ze gaat vertellen dat ze zijn dochter is? Daar denkt ze nog over na. Eerst wil ze hem ontmoeten en indruk maken, alleen moet ze daar veel voor oefenen. Gelukkig heeft ze Samuel.

Wanneer je twee kinderen bij elkaar zet die allebei van gekke dingen houden, krijg je een bijzonder rare week. Ik vind ‘Mijn bijzonder rare week met Tess’ een grappig, verdrietig en herkenbaar verhaal over familie, vriendschap en doodgaan. Leuk dat Anna Woltz het boek vanuit het perspectief van een jongen schreef.

Meer recensies van eva-sijm