Een boek vol avontuur

fabienne-rood 05 april 2020
Stach wordt geboren op de nacht waarop de koning van Katoren sterft. De dag na de geboorte van Stach, sterft ook de vader van Stach. Hij klimt de St. Aloïsius op om de vlag halfstok te hangen, maar hij valt en sterft. De moeder van Stach is zo geschrokken van het nieuws over haar man dat ze kraamvrouwenkoorts niet overleefd. Stach wordt vanaf dat moment opgevoed door zijn oom, Gervaas.

Als Stach zeventien jaar oud is, droomt zijn oom dat hij naast de troon van de koning zit. De koning is Stach. Hij is ervan overtuigd dat zijn droom werkelijkheid kan worden en dat Stach een zeer goede koning kan worden. Hij zorgt ervoor dat Stach bij de zes ministers op bezoek mag komen. De zes zure ministers regeren sinds de dood van de koning over Katoren. Stach vraagt hoe hij koning van Katoren kan worden. Volgens de ministers kan hij de koning worden als hij zeven bijna onmogelijke opdrachten heeft uitgevoerd. De opdrachten zijn lastig en er zijn er telkens al vele voor hem geweest met dezelfde opdracht. Die hebben het niet gehaald, toch probeert de slimme en sterke Stach moedig aan de zeven moeilijke opdrachten, met als doel de koning van Katoren te worden. Elke keer als hij een opdracht slaagt, wordt de volgende nog moeilijker gemaakt door de zes ministers. Zij willen namelijk niet hun macht verliezen en doen er alles aan om opdrachten te bedenken die Stach niet kan uitvoeren. Maar Stach geeft niet op en blijft moedig en positief de opdrachten uitvoeren. Hierdoor is Stach mijn favoriete personage. Tijdens het verhaal volg je Stach in zijn avontuur om koning te worden. verhaal is geschreven vanuit de alwetende verteller, waardoor je tijdens het verhaal alle informatie over de gebeurtenissen van Stach meekrijgt. Daarnaast vertelt de verteller je onder andere meer over de geschiedenis van Katoren, de plaatsen in Katoren en geeft hij soms een inkijkje in het leven van de personages. Doordat hij dit doet weet je meer over de personages en gebeurtenissen dan Stach. Het verhaal is geschreven in chronologische volgorde, waardoor je het verhaal vlot kan doorlezen en het gemakkelijk te begrijpen is. De opdrachten die Stach moet uitvoeren zijn afwisselend en totaal verschillend, waardoor je bij elke opdracht nieuwsgierig wordt gemaakt en het verhaal onvoorspelbaar blijft. Het einde van het verhaal vond ik duidelijk en een passende afsluiting. Het verhaal sloot deels af met een open einde, waardoor je zelf het einde van het leven van Stach zelf kan voorspellen, maar het gaf wel zoveel hints dat je dit eigenlijk heel erg gemakkelijk kan invullen. Ik zou het boek indelen bij het genre avontuur, omdat het verhaal gaat over de zeven opdrachten van Stach. In het verhaal komt zowel fantasie als werkelijkheid voor. Realistische elementen wisselen zich continu af met fantasie-elementen, hierdoor is het verhaal heel afwisselend en origineel. Kortom een boek waarin avontuur centraal staat en waarin je het verhaal kan lezen over de jonge Stach die zeven opdrachten moet uitvoeren van de zes ministers om koning van Katoren te worden.

Meer recensies van fabienne-rood