top!

FadiAnthonio 03 juni 2023
Nadat ik “De Vliegeraar” van Khaled Hosseini had gelezen kreeg ik veel berichten met de tip om ook dit boek te gaan lezen. Uiteindelijk heb ik hem van cadeau gekregen, ben ik eerder deze week aan het boek begonnen en begrijp ik inmiddels goed waarom dit boek zo vaak getipt werd. Het boek kun je omschrijven als mooi, verdrietig, maar ook als (hoe triest ook) realistisch verhaal in bepaalde landen.

Mariam is 15 jaar oud wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan de 30 jaar oudere Rasheed. Naast Mariam gaat het verhaal ook over Laila, die een relatie heeft met Tarik. Nadat er een raketaanslag in Kabul heeft plaatsgevonden is Laila haar ouders verloren en hoort ze later dat Tarik ook is overleden. Uiteindelijk wordt ze gevonden door Rasheed en neemt hij haar onder zijn hoede.

Mariam en Laila moeten niets van elkaar hebben, totdat ze na de zoveelste mishandeling door Rasheed voor elkaar opkomen. Samen doen ze er alles aan om te overleven in de oorlog van Afghanistan maar proberen ze ook los te komen van de gewelddadige Rasheed. Helaas gaat dit niet zonder slag of stoot…

Ik raad je dit boek aan als je een goed verhaal wil lezen. Tegelijkertijd is dit verhaal voor de één heel onwerkelijk, maar is het juist voor een ander realiteit. Het verhaal is niet per de gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar dat had wel het geval kunnen zijn. Verder leest het makkelijk en snel weg. Het komt niet vaak voor dat ik een boek binnen een paar dagen uitlees.

Meer recensies van FadiAnthonio