Ik kijk nu al uit naar het vervolg!

Feline 17 november 2020
Toen ik in 2012 naar k-pop begon te luisteren had ik nooit verwacht dat het niet zo veel jaren later zo populair zou worden. Ik had al helemaal niet verwacht dat Jessica Jung, voormalig lid van het door mij geadoreerde Girl’s Generation, een boek zou schrijven. Natuurlijk was ik ontzettend geïntrigeerd. Helemaal omdat er nu een tendens gaande is waarbij er steeds meer duidelijk wordt over hoe k-pop labels omgaan met hun sterren en trainees.

Het plot van Shine is simpel, maar wel verleidelijk. Rachel, een meisje van nog maar zeventien wil doorbreken als k-pop ster. Ze heeft daarbij vrienden en vijanden, en natuurlijk is er ook nog eens een knappe superster die in haar geïnteresseerd is. Er ligt veel druk op haar om te debuteren. Als lezer merk je die spanning op, en voel je echt met haar mee. Je wilt dat het Rachel lukt om te debuteren, en je wordt zelf ook gefrustreerd wanneer er iets in de weg komt te staan. Hierbij is er ook aandacht voor de manier waarop zij behandeld wordt door haar bedrijf, DB Entertainment.

Personages waren grotendeels goed opgezet qua beweegredenen en stressfactoren in hun leven. Met hoofdpersonage Rachel krijg je vrijwel meteen een band, omdat haar leven rijk en ontroerend beschreven wordt. Je weet precies waarom ze bepaalde dingen doet. Ook Jason en Mina vond ik sterke personages met duidelijke doelen en dromen. Daartegenover stond dat de rest van de personages nogal eendimensionaal waren. Vooral Rachels vrienden werden bijna idyllisch aardig beschreven, wat nogal overdreven was.

Sommige hindernissen waar Rachel tegenaan loopt lijken op het eerste gezicht over de top. Natuurlijk is het geoorloofd om dingen te dramatiseren, je wilt tenslotte de lezer entertainen met jouw verhaal. Echter lijken sommige situaties wel erg vergezocht. Tenminste, zo dacht ik. Wanner je namelijk dieper onderzoekt waar een k-pop label toe in staat kan zijn, kan ik mij voorstellen dat sommige situaties in het boek misschien niet zo belachelijk zijn als een buitenstaander in eerste instantie zou denken. Het blijft natuurlijk moeilijk om te bepalen wat er nu toegevoegd is voor de drama in het verhaal en wat niet. Desondanks was het af en toe wel lekker om te lezen over zoveel drama. Dat hoort er tenslotte ook een beetje bij in een boek.

Al met al vond ik Shine meeslepend, vermakelijk en ontroerend. Bovendien gaat het over een onderwerp waarover in Nederland weinig over geschreven wordt. Ik kijk uit naar deel twee!

Meer recensies van Feline