Eilanden van goed en kwaad en wat nog meer?

Femked 10 mei 2024
Ik begon met hoge verwachtingen het boek ‘De eilanden van goed en kwaad’ van Adwin de Kluyver te lezen. Ik wilde wel weten wat een eiland een eiland maakt en welke verborgen verhalen hij aan het licht heeft weten te brengen op zijn eigen reis langs eilanden over de hele wereld.

Die eerste vraag is eigenlijk al onmogelijk en dat heeft Adwin heel duidelijk, door het presenteren van feiten, in kaart weten te brengen. Dit presenteren van feiten heeft hij mooi verweven door het hele boek. Adwin heeft verhalen vertelt die mij inspireerden, verrasten, versteld deden staan, maar soms ook voor de hand lagen. Het boek zit dus vol feiten die je aanzetten tot het willen blijven doorlezen en vergaren van nieuwe kennis.

De enige kritiek die ik heb, is gericht op de indeling van het boek. Adwin heeft namelijk verhalen met een vergelijkbaar onderwerp mooi geclusterd, maar ondanks deze clustering, voelen de hoofdstukken onderling chaotisch. Er is niet iets van een leeswijzer of een duidelijke titel van het hoofdstuk wat je de mogelijkheid bied om je eigen voorkennis al te activeren en de nieuwe kennis uit dat hoofdstuk daaraan te koppelen. Wel biedt de kaart met de locaties van de besproken eilanden de mogelijkheid om de informatie in context te kunnen plaatsen, maar desondanks vind ik dat het boek te weinig handvatten biedt om duidelijk te maken wat ik kan verwachten van dat hoofdstuk.

Het is dus een boek met een grote verscheidenheid aan verhalen zowel goed, als kwaad, en nog veel meer…

Meer recensies van Femked