Indrukwekkend debuut

femkeleest 01 december 2019
Afgelopen zomer was ik op YALC (Young Adult Literature Convention) in Londen. Daar was een kraam waar het boek ‘Scars Like Wings’ werd aangeprezen. Het boek was toen nog niet uit, maar je kon wel een Advanced Reading Copy (ARC) winnen. Het verhaal trok mij meteen, dus deed ik mee met de loterij. Jammer genoeg heb ik het boek toen niet gewonnen, maar een paar maanden later bleek het boek te zijn vertaald als ‘Het vuur in mij’ én was er een inschrijving geopend voor een leesclub over dit boek. Dit keer had ik wél geluk, en mocht ik Het vuur in mij lezen met de Hebban leesclub.

Het vuur in mij gaat over een Ava, een meisje wiens lichaam voor 60% is verbrand door een huisbrand. Haar ouders en nichtje hebben deze brand niet overleefd. Een jaar na de brand vinden haar oom en tante dat Ava weer naar school moet gaan. Ze moet haar leven oppakken, zo goed en zo kwaad als dat kan. Maar Ava wil niet naar school. Ze wil niet worden aangestaard om haar brandwonden, ze wil niet opvallen. Op haar nieuwe school ontmoet ze Piper, een meisje dat in een rolstoel zit en ook brandwonden heeft. Piper is het tegenovergestelde van Ava: Piper valt op met haar grote mond en roze drukverband. Samen met Piper gaat ze op zoek naar een nieuw normaal.

Het verhaal leest erg vlot door de fijne schrijfstijl en de korte hoofdstukken. Het boek is afwisselend ontroerend, rauw en luchtig, en wordt onderbroken door humor. De schrijfster heeft duidelijk veel research gedaan, het verhaal voelt heel realistisch. De thema’s die in dit boek aan bod komen zijn onder andere familie, vrienden, rouwverwerking, zelfacceptatie en survivors guilt. Het verhaal beschrijft mooi hoe mensen op haar brandwonden reageren. Iedereen reageert anders, maar er zijn een aantal reacties die Ava vaak tegen komt. Ze heeft er zelfs een lijst van gemaakt. De ene persoon kijkt met walging, angst of medelijden. Of er wordt schaamteloos naar haar gestaard. Dan heb je nog de hysterische hartelijkheid, overduidelijke ontwijking en neerbuigendheid. Je leest wat deze reacties met haar doen en hoe ze ermee om probeert te gaan.

Het verhaal zit vol met mooie quotes, die ik in mijn boek heb gemarkeerd met felroze tabjes. Precies dezelfde kleur roze als de pruik op de cover. Het boek zit nu uiteraard vol met tabjes :)

Het vuur in mij is een mooi ontroerend boek over rouwverwerking en de zoektocht naar zelfacceptatie.

Meer recensies van femkeleest