Over een vuurspuwer

Ferre 24 september 2019
Ik las dit boek in eerste instantie uit persoonlijke interesse voor het leven van de talentrijke maar manisch-depressieve Jean-Marie Berckmans (1953-2008).
Mijn waardering voor dit boek heeft echter ook te maken met de kwaliteit van deze biografie. De auteur beschrijft minutieus, aangrijpend en met grote zorg het leven en lijden en werk van JMB aan de hand van vele getuigenissen en teksten. Vanaf 'Het Kamp' (Leopoldsburg), over de Antwerpse jaren, de succesvolle jaren als schoenhandelaar in Italië, en uiteindelijk het terug naar af in het Antwerpse. Een leven als een uitermate woelige rollercoaster.
In literair opzicht hangt Ceustermans van deze buitenstaander in de Nederlandstalige literatuur het beeld op van " een virtuoze vuurspuwer met woorden ".
Voor literatuurliefhebbers leest deze biografie als een roman. Maar wel allemaal écht gebeurd! Een aanrader. En een prominente plaats in de lijst van "Mijn 25 mooiste boeken".

Meer recensies van Ferre