Uniek verhaal met een krachtige boodschap

Fien De Smet 19 augustus 2019
De naam Emma Smith-Barton klinkt waarschijnlijk niet bekend in de oren, dat komt doordat The Million Pieces of Neena Gill haar debuut is. De reden waarom ik zo nieuwsgierig was naar dit boek was het feit dat één van de hoofdthema’s uit het verhaal de mentale toestand van het hoofdpersonage is. Psychische problemen zijn een actueel thema die steeds meer onder de aandacht van het grote publiek worden gebracht, vooral psychische problemen bij jongeren winnen aan belangstelling en dat er nu ook boeken over worden geschreven kunnen we alleen maar toejuichen. Neena is heel erg beschermend opgevoed door haar ouders, maar na de verdwijning van haar broer lukt het haar niet meer om te voldoen aan de eisen van haar vader. Voor mij was dit meteen het sterkste aspect van het boek, heel wat jongeren ervaren een druk om aan bepaalde verwachtingen te voldoen, niet alleen die van hun ouders maar ook die van de maatschappij. Het is heel fijn dat dit fenomeen een stem heeft gevonden in Neena Gill. De verhaallijn is onvoorspelbaar, af en toe lijdt Neena aan geheugenverlies en weet ze niet meer hoe ze op een plek is terechtgekomen, dit zorgt ervoor dat je als lezer geïntrigeerd bent en steeds verder wil lezen om te weten te komen wat er aan de hand is. The Million Pieces of Neena Gill is heel speciaal, het valt met geen enkel ander boek te vergelijken. Daarnaast is het ook een belangrijk boek en brengt het je iets bij als lezer, ofwel kan je jezelf terugvinden in Neena ofwel verschaft dit boek je meer inzicht in wat mensen doormaken die in een gelijkaardige situatie zitten.

Meer recensies van Fien De Smet