Een eerste blik vertelt je niet alles

Fien De Smet 30 november 2019
Het vuur in mij is het debuut van Erin Stewart. Laat ik even eerlijk zijn, dit boek sprak me niet meteen aan en in eerste instantie was ik niet van plan om het op te pakken. Maar nadat ik de korte inhoud had gelezen besloot ik het toch een kans te geven.

‘Wat aan de binnenkant zit, is veel belangrijker dan de buitenkant.’ Dit aloude gezegde vormt misschien wel de rode draad doorheen dit boek en voor mij is het ook van toepassing op de cover. Ergens denk ik zelfs dat heel wat mensen dit boek links zullen laten liggen omwille van de cover en dat vind ik best jammer, want er schuilt echt een heel mooi verhaal achter.

Het vuur in mij gaat over Ava, een meisje van zestien die een gruwelijke brand heeft overleeft. Ze is er niet zonder littekens vanaf gekomen, littekens die heel goed te zien zijn aan de buitenkant. Maar ze is niet alleen maar het slachtoffer van een brand, ze is ook een meisje die ervan droomt om op een podium te schitteren maar zelf zag ze haar dromen in vlammen opgaan. De manier waarop mensen, zowel wildvreemden als oude bekenden, op haar uiterlijk reageren heeft haar heel cynisch gemaakt en bepaald voor een groot deel hoe ze tegenover het leven staat. Maar wanneer ze van haar tante Cora toch een poging moet doen om terug deel te nemen aan het ‘normale’ leven, gaat Ava terug naar school. Nu denk je vast: een nieuwe school, een nieuw begin waar ze met open armen ontvangen zal worden, maar door de manier waarop Ava eruitziet loopt het niet meteen van een leien dakje. Gelukkig raakt ze al snel bevriend met Piper en Asad.

Van Ava’s relatie Piper was ik niet zo’n fan. Ik vond Piper namelijk nogal dominant en miste Ava’s eigen wil een beetje op bepaalde momenten. Maar misschien had Ava het net even nodig dat ze op iemand kon leunen. De relatie tussen Ava en Cora vond ik dan net heel mooi weergegeven. Allebei worden ze gekweld door schuldgevoelens en pijn maar toch vinden ze troost bij elkaar.

Het vuur in mij is echt een uniek YA-verhaal dat je laat nadenken over je eigen gedrag ten opzichte van dingen die ‘anders’ zijn. Ik heb er heel erg van genoten en ik kijk uit naar de volgende boeken van Erin Stewart.

Meer recensies van Fien De Smet