Alsof je je in het moeras bevindt met Kya en de meeuwen

FloorCr 17 maart 2020
Een prachtig geschreven boek, een van mijn favorieten! Het boek, voorheen het moeras meisje, begeeft zich in de jaren 5o en 60 van de vorige eeuw. Delia Owens weet precies hoe ze deze tijd moet beschrijven. Het voelt alsof je je in het verhaal begeeft.

Op het begin van het boek wordt er een jongen dood gevonden. Chase Andrews. Dit is in 1969. Daarna gaat het boek terug naar het jaar 1952. Kya is een jong meisje wanneer haar moeder haar verlaat. Na verloop van tijd volgen de rest van haar broers en zussen en is ze alleen met haar vader. Samen wonen de twee in een moeras gelegen bij Barkley Cove. Na een verloop van tijd vertrekt ook haar vader en is Kya overgelaten tot zichzelf. Ze onderhoudt zichzelf op verschillende manieren en probeert zo te overleven.

Ze wordt altijd gezien als het moerasmeisje. Veel mensen in het dorp willen niets met haar te doen hebben. Maar dan blijken er toch twee jongens te zijn die zich in haar interesseren. De eerste blijkt haar eerste liefde te zijn, maar verlaat haar weer. Daarna heeft Kya het lastig en wil zich eigenlijk aan niemand meer hechten. Maar dan komt Chase en..

"Ze verkwanselde weer een stukje van zichzelf om maar iemand bij haar te hebben."

Het boek maakt gebruik van twee verhaallijnen. Die van Chase en zijn dood, en die van Kya en haar leven. Je leest hoe de Sheriff het ongeval van Chase probeert te ontrafelen en hoe het moeilijke leven van Kya verloopt.

Dit boek is zo waanzinnig geschreven door de toen zeventigjarige Delia Owens. Het debuteerde onder de naam 'Het Moerasmeisje." Deze naam is ook erg passend. Maar toch vind ik de huidige naam ook erg passend. Later in het boek ontdek je waarom.

Meer recensies van FloorCr