Pleidooi voor een nieuw realisme

frederik-vynckier 15 februari 2020
Met dit boek toont Rutger Bregman aan wat mijn buikgevoel zegt: de meeste mensen deugen. We zijn niet van nature slecht, met een laagje vernis er bovenop, zoals godsdiensten en machthebbers ons willen doen geloven. Studies die veel ruchtbaarheid kregen in de media en aantoonden hoe verdorven we zijn, worden op bevattelijke wijze wetenschappelijk ontkracht. Door het nieuws te volgden, worden we opgescheept met een vertekend wereldbeeld, het zogenaamde 'nocebo' effect.
Communiceren, contacten leggen, uitgaan van het goeie, elkaar proberen begrijpen, ... Een pleidooi voor een nieuwe vorm van realisme, weg met het cynisme! En dit alles in een vlot leesbaar boek. Een aanrader!

Meer recensies van frederik-vynckier