Geloofwaardige roman met diepgang

Gea Smits 29 maart 2024

De Amerikaanse schrijfster Taylor Jenkins Reid is bekend van de succesvolle 'California Dream'-reeks, met De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo als hoogtepunt. Nu is het, in afwachting van een nieuw boek van deze auteur, de beurt aan een ouder boek van deze schrijfster. One true loves, dat oorspronkelijk uitkwam in 2016, is vertaald door Marja Borg. In 2023 is het boek verfilmd, een mooie aanleiding voor een vertaling. Op de zijkant van het boekblok van de Nederlandse uitgave staat de handtekening van de schrijfster zodat iedereen een gesigneerd exemplaar heeft.

'De lezer is van meet af aan deelgenoot van het dilemma van Emma.' – recensent Gea

‘Het etentje met mijn familie en mijn verloofde loopt ten einde wanneer mijn man belt.’ Met deze openingszin valt de schrijfster met de deur in huis. Meteen zit de lezer in het verhaal over Emma wier vermiste en dood gewaande man Jesse plotseling opduikt en naar huis belt. Daar is zijn vrouw inmiddels verloofd met een andere bekende van de middelbare school, Sam. Jesse en Sam zijn heel verschillend en het leven dat Emma met Jesse had, verschilt enorm van het leven wat ze nu met Sam heeft. Emma moet nu kiezen tussen haar echtgenoot en haar aanstaande. De openingszin refereert aan dit allesbepalende moment in het leven van Emma.

‘Misschien heeft iedereen wel een moment waarop zijn of haar leven zich in tweeën lijkt te splitsen. […] Een moment dat een ‘voor’ en een ‘na’ schept. [..] Ik dacht altijd dat dat voor mij het moment was waarop Jesse stierf.[…] En nu weet ik zeker dat dit mijn moment is. Alles wat voor vandaag is gebeurd voelt nu anders, en ik heb geen idee wat er hierna zal gebeuren.‘

Dit moment is ook leidend voor de structuur van het boek. Nadat het eerste hoofdstuk gewijd is aan dit moment in het leven van Emma, volgen de delen over de jeugd van Emma, haar leven met Jesse, de dood van Jesse en de prille relatie die ontstaat tussen haar en Sam. Daarna volgen de hoofdstukken na het telefoontje van Jesse waarin Emma in een rollercoaster belandt. Daarmee heeft Jenkins Reid weer een sterke structuur voor haar roman neergezet. Het verhaal leest hierdoor en door haar soepele schrijfstijl vlot.

De lezer is van meet af aan deelgenoot van het dilemma van Emma en weet niet hoe Emma hiermee om zal gaan. Om de lezer onder de huid van Emma te laten kruipen, is gekozen voor de ik-vorm. De schrijfster neemt je zo mee in het gevoelsleven van Emma en de inzichten die Emma langzamerhand over de liefde krijgt en die haar keuze aan het eind van het boek geloofwaardig maken. Hierbij is niet alleen aandacht voor het verlies van een geliefde, maar ook waarom iemand bij je past en of je meer grote liefdes kunt hebben.

Met One true loves is Jenkins Reid erin geslaagd een boeiende en geloofwaardige roman met de nodige diepgang te schrijven aan de hand van een uitzonderlijke situatie. Door de schijfstijl en het thema leef je, meer dan in Reids latere boeken, helemaal mee met het hoofdpersonage.

Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een mysterieus boek' en 'Lees een zuur boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.

Meer recensies van Gea Smits