Poubelle: een boeiende en actuele roman met een titel vol verschillende ladingen.

Een super actuele roman over ontwikkelingen in de Oekraïne, de wereld van de EU, politiek, affaires, kunst, Rusland en de persoonlijke worstelingen en ambities van een man, Wessel Stols (de hoofdpersoon), die droomt van een carrière als auteur.
Het boek speelt zich af in de periode 2000 - 2014. Als je het leest, lijkt het alsof er niets veranderd is en we allemaal hebben zitten te slapen.
Ik vond het boek erg goed maar ook lastig om te lezen. Sommige zinnen zijn in mijn ogen net iets te lang en soms vroeg ik me af of ze grammaticaal wel klopten. De opbouw van het boek vond ik ingewikkeld, het bestaat uit verschillende delen en soms is het echt zoeken vanuit welk perspectief een onderdeel is geschreven. Hiervoor is een koppeling tussen personen en hun verschillende belangen nodig, wat het juist ook weer heel erg aantrekkelijk maakt om het te lezen. Macht, jaloezie, oorlog, sex; het zijn allemaal thema's die terugkomen in het boek. Soms zijn er in het boek verrassende wendingen wat uitnodigt tot verder lezen. Het boek speelt zich af in verschillende perioden; het begin en het einde lopen goed in elkaar over. De titel vind ik knap gevonden.

Meer recensies van Geertje van Oirschot