Zoektocht in het bizarre Rusland

De hoofdpersoon Fluke Keslo (wat een voornaam - het is feitelijke een bijnaam, zijn echte naam is Christopher) is uitgenodigd voor een wetenschappelijk congres voor geschiedkundigen in Moskou. Hoewel hij zeer deskundig is op de geschiedenis van Rusland, ishij al jaren nauwelijks nog actief als het gaat om publicaties. Ook op het congres toont hij weinig interesse. Dan begint het avontuur met het bezoek van ene Rapoe Rapava, die als bewaker / chauffeur van een hoge 'kameraad', Beria - die een soort secretaris van Stalin was, volkomen onverwacht op bezoek komt op zijn hotelkamer en daar de hele nacht een verhaal over de korte periode voor Stalins dood, en samen met Beria waren zij de laatste bezoekers aan Stalin die toen al bewusteloos was. Beria neemt een pakketje mee uit de kluis van Stalin. Dat pakketje is door Rapoe in opdracht van Beria begraven en na de dood van Beria is Rapoe de enige die weet waar het gebleven is. Omdat hij dit geheim niet heeft prijsgegeven belandde hij in gevangenschap in Siberië. Nu zo'n 50 jaar later wordt onder leiding van Fluke de zoektocht naar het pakketje en de geheimen die daarin vermeld staan opgepakt waarbij het hulp krijgt van Zinaida, de dochter van Rapoe, en een Amerikaanse journalist die heel graag de primeur van het verhaal wil hebben en daarom als 'sponsor' optreedt voor de zoektocht, die moet leiden naar o.a. de huishoudster van Stalin, die meer dan alleen een hulp in de huishouding was.
Het is een zeer boeiend en spannend verhaal met een wat vreemd einde, waar ik uiteraard niets over kan verklappen.
Het vreemde einde heeft mijn aanvankelijke gedachte van 5 sterren teruggebracht naar 4 sterren, altijd nog zeker een aanrader!

Meer recensies van Ger van der Pluijm